GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 141

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 141

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

HOOFDSTUK

Vil.

129.

II.

de uitdrukking „een zeker weten of kennisse" moet de klemtoon op „zeker" vallen. Er is niet bedoeld „een onbestemd weten", zooals we Bij

zeggen: „op een zekeren dag", als we dien dag juist niet zeker weten. Neen maar: zulk een wetenschap en zulk een kennisse, die geen

wel

zweem van

of onzekerheid toelaat. Alzoo eene kennisse die vast

twijfel

onverwrikbaar vaststaat als een berg van graniet, en van geen wankelen of verwikken weet. Deze „zekere, secure kennisse" nu bestaat niet in een nader ontwikkelen van een kennisse die we reeds ten deele bezaten, en ook niet in als een rots, die

is

die

een ontplooien van de kennisse die

men

te loopen, vordert

men

zijn

leven

vergelijken,

dit

in

zondaar

mogen

zou u

in

niet hadt,

scholen af

ontvingt.

is

bedoeld een nieuwe kennisse, die ge in

de wedergeboorte het ver-

Adam in het Paradijs ontving, en die in Christus in God geschonken is. Wie deze kennisse ont-

vangt, kent dus anders, ziet anders en tast anders. Hij ziet wat

En wat

voor hem leven.

deed

Een andere soort kennisse saamhangende met de „oor-

„onze wijsheid" ons

niet zag.

al

deze hier bedoelde kennisse nooit één enkelen

en waarvoor ge nu

spronkelijke kennisse" die als

alle

lang niets dan den Bijbel lezen en Schrift met Schrift

stap verder brengen. Neen, hier als

ons school. Met

in

deze kennisse niets hoegenaamd. Zelfs

hij

eerst niet ontdekte, dat

merkt

hij

nu op en

hij

eerst

dit

gaat

Verlichte oogen des verstands"

noemt de apostel het daarom, en wel zulk soort oogen, die met zoo ongemeene gewisheid gluren, dat ze onmiddellijk volkomene gewisheid en zekerheid aanbrengen omtrent de dingen die ge er mee waarneemt. Zoo helder, zoo klaar, zoo scherp stelt deze kennisse de dingen voor uw bewustzijn. De natuurlijke mensch ziet daar niets van, maar ,,de met geloof begaafde of geestelijke mensch onderscheidt alle dingen," Daarentegen indien iemand niet wedergeboren is, hij kan het Koninkrijk van God zelfs niet zien." Zonder de inplanting van het zaligmakend geloof kan iemand dus wel den Bijbel van buiten leeren, en historisch aannemen wat daar staat, maar dat helpt hem niet. Hij kan er zich ook wel met den prikkel van het gevoel inwerken, en er een tijdlang in genieten, maar zoomin dit „tijdelijk" als dit „historisch" geloof, heeft ook maar iets met het geloof dat in Jezus inlijft te maken. Zelfs het ,,wondergeloof" heeft daar niets gemeen mee, want al hadt ge „een geloof om bergen te verzetten" (en dat is een wondergeloof) en ge hadt de ingestorte liefde niet, zoo waart ge nog niets. Redetwisten helpt daarom ook niet. Er moet getuigd, het Woord moet bediend, overmits het Gode meestal belieft, zich van het Woord bij de geloofsinplanting te bedienen, maar al praat ge honderd en duizend uit, ,,

,,

E

Voto

f

9

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 141

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's