GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 171

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 171

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,

Afd.

Hfst.

2.

HIERONYMUS ZANCHI.

§ 69.

III.

toonen, dat de methode, die Aristoteles volgt

geen andere

dan

is,

attinet, tametsi

prima fronte longe ordinem

videbit naturae

servatum misse"

bij

ligt

,

servavit Aristoteles tot

prius a

,

Mose

vaak tegenstrijdige

aan de beneveling der Philosophie, zoodat

ligt

Mozes nooit Mozes naar AristoGeven daarentegen de Philosophen (en hier

geschil altoos Aristoteles naar

teles te corrigeeren

qua Mozes ab

quis tarnen diligenter attendat,

Dat niettemin beide

(p. 222).

kwamen,

uitspraken

verhaal van de Schep-

alia esse videtur illa

si

quem

,

in zijn

den grond der zaak

„Ad methodum quoque quod

was.

qua Aristoteles usus est...

illa is

Mozes,

die welke

hem gevolgd

ping, reeds lang voor

in

,

163

zij.

,

het opmerkelijke van Zanchi's standpunt) ons een voorstelling,

met

die zich

die

van Mozes wel

laat rijmen,

hiervan dankbaar gebruik te maken.

losophorum etiam,

percipiatur

in natura et per

mus.

comperiatur, quod

libris

Veritas

se trahere,

ita

„Ac cum

a

quocumque

De

Spiritu Sancto est" (p. 224).

is

si

het onze plicht

quid in Phi-

Sacris litteris, et sensu

tanquam vocem divinam

illud

Philosophos loquentem

enim

dan

proinde

amplectendum esse doce-

,

dicatur (ut

Ambrosius docet) a

eerst schijnbaar teruggezette Philo-

sophie wordt dus nu op eens een soort vox divina. „Iniuriam

Deo,

En

eum

in

et

sophiam

ingratus est, quicumque

alsnu de daad

meron

cum

contemnit, bij

ea

woord voegende, gaat

het

schier de geheele Physica

Hoe

uiteenzetten.

samenhang

van

lofwaardig

de

veram

,

et

certam philo-

ut dixi, singulare Dei

sit,

hij

facit

donum."

in zijn

Hexaë-

en wel aan de hand van Aristoteles

ook

dus

toeleg

zijn

zij

om

,

den

met de overige wetenschappen

Theologie

vast te houden, en hoezeer hij terecht inzag, dat ook de overige

creaturae buiten den

en

in

mensch ons

verband met God

rechte

spoor

theologie,

en

te

Immers

niet.

dreigt juist

wetenschap onder

te gaan.

iets

omtrent

beschouwen in

zijn stelsel

dat

dit

rekenen met het

zweefde

hem

wordt

te leeren

Dat

alle

wetenschap

in

er tweeërlei wetenschap

licht der

hebben

vond Zanchi het

daardoor de Theologie

die met, de andere die buiten het licht der

wetenschappen nog

God

zijn, toch

de profane is

,

de ééne

openbaring rekent, en

openbaring daarom de overige

niet tot een onderdeel der

Theologie stempelt

wel voor den geest, maar wierd door den Heidelberg-

schen leeraar nog niet klaar doorzien.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 171

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's