GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 290

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 290

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

282

2.

Hfst.

III.

de theologia naturalis onderging

in

dat niet meer de theologische

wikkeling den gang van wat

Met Semler

bepalen.

periode

lag het in den aard der zaak

,

maar

,

KANT.

§ 93.

veeleer de philosophische ont-

men nog Theologie noemen dan ook de

treedt

laatste theoloog uit deze

van het tooneel, en Kant neemt

de teugels

als philosoof

handen. In vergelijking nu met het walgelijk gekeuvel der Supra-

in

naturalisten en de

ademing, mits

men

gemeene platheden van een Bahrdt

,

Theologie heeft begraven.

dit

d.

w.

Hoezeer toch ook Kant nog de moge-

toegeeft, toch sluit hij deze buiten de Vernunftslehre, dus

de Religionslehre

die Idee

ook buiten

en kent dus veel minder nog een eigen principium

,

cognitionis aan de Theologie toe.

von der Religion,

und so ferne

det

ze als

z.

de waarschijnlijkheid van bovennatuurlijke inwerkingen

lijkheid, ja

ist

een ver-

,

de tente der Philosophie heeft ondergebracht,

in

is

oog houde dat Kant niet een nieuwe maar feitelijk ook de zaak der Religie

slechts in het

Theologie heeft opgebouwd

,,

moest

bleef,

„Das Christenthum,"

die

zegt Kant,

überhaupt aufVernunft gegrün-

natiirlich sein muss.

Es enthalt aber

ein Mittel

der Einlührung derselbe unter Menschen die Bibel deren Ursprung ,

,

für übernatürlich gehalten wird, die (ihr

er in

Ansehung

beförderlich ein solches

voor

und inniglichen Belebung

ihrer oeffentlichen Ausbreitung als

ist,

auch

Vehikel zur Religion gezahlt werden kann und

für übernaturliche

mag" {Sammtliche Werke

Leipz.

1838 X.

p. 298).

Maar, en hiermee

de Theologie deze schijnbare winst verloren, terstond

op volgen

ralistische

Religion, obgleich es blos eine natürliche

Abrede

ist,

:

„ Also

ist

das Christenthum nicht eine natuist,

lehrenden und

schijnbaar

,

wenn

.

hij

weil es

.

sie öffentlich

es

sein moge, sondern nur auf auf Relegionslehre ankommt nicht

Dit standpunt

,

nu veroorlooft Kant,

om

eenerzijds

een goddelijke inspiratie der H. Schrift toe te geven,

en toch ze anderzijds van zegt

.

bekennenden Kirche

Ursprung

zurück geht?'

.

das die Bibel nicht ein übernatürliches Mittel

der Introduction der letzteren und der Stiftung einer

diesen

als

Ofïenbarung angenommen werden

laat hij er

nicht in

sein welcher

so ferne sie den moralischen Vorschriften der Vernunft

wolle)

gaat

Ursprung mag

op

blz.

alle autoriteit

qua

322: „Die Bibel enthalt

talis te

ontdoen.

Zoo

in sich selbst einen, in

practischer Absicht hinreichenden, Beglaubigungsgrund ihrer (mora-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 290

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's