GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 64

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 64

benevens het Kort Begrip der Christelijke Religie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

50

CATECHISMUa

Antw. In de inzettinge des Avondmaals welke alzoo luidt: De Heere Jezus in den nacht, in den welken Hij verraden werd nam het brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het enzeide: Neemt, eet: dat is mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt. Doet dai na tot mijne gedachtenis. Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker het eten des Avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in mijnen bloede. Doet dat zoo dikwijls als gij dien zult drinken, tot mijne gedachtenis. Wa7it zoo dikioijls als gij dit brood zult eten en dezen drinkbeker zult drinken, zoo verkondigt den 23 26, dood des Heeren totdat Hij komt. 1 Cor. 11 Deze toezegging wordt ook herhaald door Paulus, waar hij spreekt: De drinkbeker der dankzegging dien wij dankzeggende zegenen, is die niet eene gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood, dat wij breken, is dat niet eene gemeenschap des lichaams van ,

^

,

,

,

:

,

Christus? dewijl 1

ivij

Want één brood is het: zoo zijn wij velen één lichaam, allen ééns broods deelachtig zijn. 1 Cor. 10 16, 17. :

11 Matth. 26 23, 24, 25, 26. 26, 27. 28. Luc. 22 1 Cor. 10 19, 20. 16, 17.

Cor.

23, 24.

:

:

:

Mare. 14

:

22,

:

XXIX.

Zondag.

78. Vr. Wordt dan uit brood en wijn het wezenlijk lichaam en bloed van Christus?

Antw. Neen;

maar gelijkerwijs het water in den Doop niet in bloed van Christus veranderd wordt, noch de afwassching der zonden zelve is (waarvan het alleen een Goddelijk waarteeken en verzekeiing is), alzoo wordt ook het brood in het Nachtmaal niet ht^t lichaam van Christus zelf, hoewel het naar den aard en de eigenschap der Sacramenten het lichaam van Christus Jezus genaamd wordt.

het

Matth. 26 12

11. Exod.

:

:

29. Efez. 5 11,

:

13 en 13

26. :

9.

1

Cor. 10

Tit. 3: 5.

:

16 en 11

1 Petr.

3

:

:

21.

26. Gen. 17: 10, 1 Cor. 10 3, 4. :

Vr. Waar')m noemt dan Christus het brood zijn lichaam en den drinkbeker zijn bloed, of het Nieuwe Verbond in zijn bloed, en Paulus de gemeenschap des lichaams en bloeds van Christus? yintw. Christus spreekt alzoo niet zonder groote oorzaak: namelijk niet alleen om ons daarmede Ie leeren, dat, gelijk als brood en wijn dit tijdelijk leven onderhouden, alzoo ook zijn gekruist lichaam en zijn vergoten bloed de waarachtige spijs en drank zijn, waardoor 79.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 152 Pagina's

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 64

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 152 Pagina's