Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 210
Deel een. Inleidend deel
Afd.
202
vormde,
onjuist was.
tusschen
de
ligt
Hfst
2.
III.
§
Wel maakt
RESUMTIE.
-J-J.
een enkel maal onderscheid
hij
en het Studium Theologicum, maar toch
Theologie
van de theologische wetenschap hem
elke organische opvatting
Hoe hoog
hij
dan ook
en met wat klaarheid
hij
voor meer dan één Gereformeerd beginsel
nog
verre.
opkwam
toch
,
heeft
hij
als
oorspronkelijk denker sta,
het inzicht in het wezen der Theologie
niet verder gebracht, en weinig invloed uitgeoefend
op de ontwik-
keling der Gereformeerde toestanden. § jj. Resumtie.
Een
hetgeen deze eerste periode ons bood, wijst
op
terugblik
vanzelf op drieërlei tegenstelling, die van het Protestantisme
ons
de Rootnsche Scholastiek
tegenover
;
van de LutherscJie tegen-
die
Gereformeerde Theologie; en die van het opkomen dezer
over de
nieuwe theologién tegenover haar saamvatting
Wat
de
eerste
te
van
de
uit
dat de
zeggen,
onjuist,
tegenover
tegenstelling betreft, zoo
H.
de
nog voor den primus de
die
ook
autoriteit der H. Schrift
Augustinus.
Rome
van
vindiceeren
;
zelf
terwijl
op den voorgrond, en
Het
gestemd, autoriteit
met deze
teruggaat
wien ook Luther en Calvijn zich
op
Thomas en de Refordat Thomas de belij-
verschil tusschen
belijdende,
deze
,
,
uit
de H. Schrift zoekt
te
Luther, die met het religieuse standpunt van
te
dat
gewinnen. Hoezeer dus zonder aarzelen wordt toe-
Thomas op de
autoriteit
der
Kerk dreef en deze
dogmatisch poneerde, terwijl de Reformatoren opzettelijk autoriteit
braken
en
haar
bestreden
opvatting te willen verklaren. Schrift
bijna
Formeel toch
gelijkluidend, en wordt,
,
zoo
is
het toch
hunne theologische
onjuist uit dit verschil de tegenstelling tusschen
H.
de kerke-
laat
als hij telkens
gebroken had, uit.de H. Schrift een andere geloofsovertui-
ging poogt
de
stelde.
de dagen van Luther en Calvijn
bestaat dan ook veelmeer hierin
matoren
Rome
in
zooverre meespreken,
herhaaldelijk beroepen.
denis
unicum theologiae
inter pares der Scholastici doorging, stelt steeds
lijke traditie alleen in
op dienzelfden
het althans formeel
Scholastiek argumenteerde
Schrift als principium
Thomas van Aquino,
een vast systeem.
in
Kerk, en dat het Protestantisme daar
der
autoriteit
Roomsche
is
is
beider beroep op
met name door de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's