Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 361
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
Hfst.
2.
Theologie; maar, en
dit
no. kienlen.
§
III.
353
een schrede op den beteren weg, ook
is
heeft de Dogmatische Theologie losgemaakt van de Historische
Zijn historische Theologie deelt
dan
Theologie, en Statistiek.
als inleiding
hij
isagogisch,
deels
die
sogica
rekent
onder de laatste de
Bijbelsche Theologie, Kerke-
„Biblische Theologie " splitst
eigentliche Biblische Theologie
,,
Linguistica " en
,,
Litteraturgeschichte
,
de realia van de Schrift
als het
onder de „Biblische Theologie" brengt, maar loop de H. Schrift formeel nog lager Kienlen, beter dan
Schl., het
In zijn tweede hoofddeel plaatst die
z.
i.
een
hij
stelt
zijn.
in zijn
dan
Schl.
,
Oude Testament
verder ver-
ook
al
her-
in zijn eere.
dan de Dogmatische Theologie,
hij
drievoudig karakter moet dragen
confessioneel, en individueel
wat
",
Hermeneutiek en de Kritiek. Een schema
dat alleen in zooverre waarde bezit
stelt
hij
ter-
,
op deze beide eene Biblische PJdlologie stelt, deels exegetisch van aard is. Onder de isa-
dan de
hij
hij in
De
Biblische Geschichte und
in
wijl
en
onderdeel genomen.
als zelfstandig
lijke
,
hij
;
ze
Het belangrijkste
zegt van haar individueel karakter.
„Der
moet is
bijbelsch
,
in dit opzicht
individuelle Character
besteht eben im Verbessern der einen unter den symbolischen Lehr-
bestimmungen,
in
dem
Fortbilden der anderen, und in der Systemati-
sirung des Ganzen. Dieser individuelle Character hangt hauptsachlich
ab von den Philosophischen Ueberzeugungen des Theologen 38).
Feitelijk
is
Want
de Dogmatiek.
" (p.
het dus de Philosophie, die critiek zal uitoefenen op
wel voegt
sophie hiertoe bruikbaar
maatstaf aan te wijzen
,
is;
maar
hij
daarom
dat lang niet elke Philo-
waagt er zich
niet
aan, den
van het onbruikbare
toe af te wijzen alle Philosophie die
tot Haeresie en Apostasie zou leiden ,
,
die hier het bruikbare
scheidt. Hij bepaalt er zich
cirkelredeneering
er bij
hij
;
maar verloopt hiermee
of in een
zoodat de Philosophie dus weer door de Theologie
gekeurd wordt ofwel de schrikbeelden van Haeresie en Apostasie ;
hier niets aalst hij
is
zijn
dan reeds vooruit doorboorde schilden. Verreweg het geni-
dan ook
zijn
schema voor de practische Theologie. Hier toch doet
de opSchleiermacheriaansch standpunt
Apologetiek en de Polemiek,
als
niet
onaardige greep,
om de
middelen ter verdedigingjvan den wel-
stand der Kerk, onder de practische vakken op te nemen. Hij
splitst
daartoe de practische Theologie in een principieel, constitutief en 23
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's