Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 455
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Hfst.
2.
§ 137. HEINRICI.
III.
447
den Christelijken bodem verlaat; en alsof ook waar beide
trekt Heinrici
hiermee
,
En
toch
de scheiding tusschen het
intel-
de „ Kultur" tak van staatsdienst ware!
werken,
monie
verband
in
,
in har-
lectueele en het thelematische zóóver
dat
,
hij
Theologie en „Fröm-
migkeit " absoluut scheidt. „Die Theologie erforscht, was das Chrisist, und wie das Christenthum seine Lebenskrafte bethatigt". Maar „die Frage: was ist dein einiger Trost im Leben und Ster-
tenthum
ben? beantwortet die Wissenschaft
noemt
Confessioneel
(d.
i.
de Theologie) nicht"
de Theologie
hij
slechts
(p. 10).
zooverre, dat
in
de ééne Kerk tegenover de Theologie, krachtens haar Confessie,
evangelisch terrein
De
ze bindend
,
Leitung der Kirche
in
vinden
te
is
in
(p. 12)
zijn te
sationspunkt
für
andere;
hij
Voor hem
(p. 9).
hij
over,
daarom het
ligt
niet
dat deze eenheid even-
Welk centrum men
enkele vakken
blijven
altoos
brengen.
op
voor die
voorbereidt
dat
maar toch acht
;
ze latend
vrij
theologische vakken zoekt
de theologische stof zelve.
deze stof kieze,
onder dak
de
het Roomsch-Catholicisme
aggregaat
het
in
in
der
organische eenheid
met Schleiermacher min
dan
inneemt,
andere positie
een
toch
die niet
„krystalli-
neben einander liegenden und aus einander
die
strebenden Bestandtheile der theologischen Wissenschaft, nicht in
den Stoffen selbst", maar „in der Forderung der Kirche"
dat, wijl
Eigenart mit den obiectiven Bedingungen wissenschaftlicher
„sein
Erkenntniss
in
Ubereinstimmung "
die seine Eigenart vertreten", d.
Bildung" zullen bezitten
liche
(p.
zijn
moet, „ diejenige Glieder,
de predikanten ,„ wissenschaft-
z.
11).
En
wel geeft
hij hierbij toe,
dat de stroom van het kerkelijk leven zijn eigen gang gaat, en dat
dus
de Theologische
practijk
heeft
Kerk haar ernstig
op
te
leeraren
gemeend,
als in beginsel
als
Faculteit
leggen
;
maar
moet
vrij
men
aan
wijl
laten,
Kerk geen
de
van den anderen kant de
is
dit
standpunt dan alleen
de „ wissenschaftliche Bildung" verstaat
met het levensbeginsel der
Christelijke
eenstemming. Treedt daarentegen de toestand senschaftliche
Kerk
Bildung"
in conflict treedt
,
in
,
Kerk in
over-
dat deze „ wis-
met het levensbeginsel der Christelijke levert deze theorie de Kerk willoos en
dan
machteloos aan de valsche „ Kultur " over „die
belijdenis of
;
eenvoudig
Eigenart der Kirche" in de predikanten
als
wijl Heinrici
Ecclesia docens
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's