Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 412
Deel een. Inleidend deel
Afd.
404
Theologie in
lijke
Theologie
Gnmdlegung als das Obiective Werden Lange bedoelt hiermee, dat twee motieven ,
het leven riepen, eenerzijds de innerlijke drang
in
om
van de Religie
LANGE.
§ 126.
III.
haar
over wordt geplaatst.
de
Hfst.
2.
tot heldere
bewustheid
geraken, en anderzijds
te
de uitwendige drang van het ambt. Toch gevoelt
de als
drang der Religie
innerlijke
het
meer spitsvondig dan waar
onderscheiding
deze
dat
Kerk
geheel der
;
dat
bestimmend "
de eigenlijke Methodologie pas begint logische
,
;
daargelaten nu nog
blijft
bij
het punt, waar
en zich bepaalt tot de Theo-
paedagogiek of Padeutik. Belangrijker
tweede afdeeling van
Immers
is.
evenzeer het individu aan
drijft
Lange de Methodologie staan
bij
aanstonds,
en de drang die van het ambt uitgaat
eer obiectief dan subiectief „
is
men
waarin
zijn obiectief deel,
ongetwijfeld de
is
na,, dieBewe-
hij,
gung der Religion zur Wissenschaft ", nu „die Entwickelung der Wissenschaft in ihrer Bewegung zur Religion" teekent (p. 38 v.v.); voor de hand
slechts lag het gevaar hierbij
synthese van Philosophie en Theologie digheid der Theologie te na
Lange
onderscheidt
slechts twee
de didactische Theologie
onderdeden des 3
.
i.
:
Reiches
kwam.
,
en
uit te
feit
om zoodoende bij komen
eene
die de zelfstan-
,
In zijn laatste of speciale deel
hoofdgroepen
splitst hij
,
de historische en
de historische groep
in drie
Geschichte der Heilsoffenbarung zur Grundlegung
Gottes;
2.
die
Urkunde der Heilsoffenbarung, en
die Kirchengeschichte. Zijn bedoeling
meene
,
hiermede
is
,
om
het alge-
van een Heilsopenbaring en het daaruit voortgekomen
„Reich Gottes
",
als
grondslag voor het optreden der Kerk te gewin-
nen; en dus niet in algemeene anthropologische gegevens maar in ,
theologische feiten het £0$ pot xov qa te hebben voor zijn historische
Theologie. Toch schuilt hierin zeltbedrog. Immers noch van een concrete Heilsopenbaring, noch'van een „Reich Gottes " weet ik iets, tenzij
eerst
de H. Schrift opgeslagen en het optreden der Kerk
waargenomen freilich
zij.
Hij erkent dan ook zelf:
die
Rede
(p.
82).
sein,
Natuurlijk
niet,
dieser Stelle
maar dan wordt het ook
postulaat zonder inhoud, en uit
„An
kann
von einem entwickelten Begriff der Heilsoffenbarung wie dieselbe in der Dogmatik zur Sprache kommt"
noch nicht
is
zelfs dit
de Schriftuurlijke Hamartologie.
niets
dan een
postulaat eerst te verkrijgen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's