Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 111
Deel een. Inleidend deel
:,
Afd.
THOMAS VAN AQUINO.
Hfst. III. § 54.
2.
H. Schrift kan geargumenteerd worden die zich immers ,
ons desaangaande openbaring
stelt
teerd uit de ratio
En
iets
;
IO3
niet tot taak
geven maar moet geargumen-
te
,
wat ook nu nog elk gezond theoloog toestemt.
werpt men tegen, dat toch ook
de ratio op doolpaden
hierbij
kan voeren, en de H. Schrift ons desaangaande aanwijzingen biedt
waarop acht verzuimt
vrucht
dan
,
Wel
Summa
voor ons
moet veeleer erkend, dat
te zien,
de Scholastiek
wetenschap
als
dat
,
Thomas ook
om
ligt,
nooit
zijn recht te
van dus op de Scholastiek
verre
Thomas'
in
opgemerkt
zij
H. Schrift ten deze tot
correctief der
doen komen. rijke
geven
te
is
het
,
gelijk
haar
laatdunkend neer
de Theologie het eerst door
10.
haarzelfs wille
is
beoefend
;
2.
dat
de Scholastiek het eerst met helderheid de roeping der Theologie ingezien
heeft
om
,
op
bewustzijn
nemen
te
verhouding van
inhoud der Openbaring
den
de
;
en
3
.
dat
Theologie en
in
ons denkend
voor het eerst voor de
zij
de overige wetenschappen het
onderscheid en den samenhang heeft aangewezen. Alle Theologie,
naam waard
dien
van Aristoteles,
als
(voor zoover ze dus niet eene Theologie in den zin
onderdeel der Philosophie, bedoelt)
aan den draad moeten voortspinnen
Aquino ons i.
in
handen
gaf.
zal
dus steeds
met name Thomas van
die
,
,
Mits onder dit drievoudig voorbehoud
dat de formeele wijze van behandeling niet meer de dialectisch-
catechetische
met de
maar
aan
dus
en
zin der Schrift
haar
inhoud
ontleend
dat
2.
zij;
principium der Theologie ernst worde ge-
S. Scriptura als
maakt,
den
,
de
niet
Roomsche dogmatiek der
beheersche
;
en
3
.
dat wegvalle
al
13e
wat
eeuw in
de
Philosophie, en niet in de Theologie, thuisbehoort.
Vooral toch op deze
op
slag
punt
Zijn toeleg
slag.
is
te laten uitspreken,
pleegt
te
scheepken van
laatste klip stoot het
telkens
om
Thomas
de Doctrina Sacra zich over elk
waarover de Philosophie zich een oordeel
vormen. Dit komt daar vandaan
,
dat
hij
nog geen be-
grip heeft van een Christelijke Philosophie, die een eigen plaats en
roeping heeft, geheel onderscheiden van de Dogmatiek; maar juist dit
verleidt
Dogmatiek uit
hem ook om te
geven, en
telkens
een
philosophie inplaats van
zijn eigen definitie
van de scientia divina
het oog te verliezen. Later zal ons blijken, hoe de Theologie
der Reformatie althans ten deele deze fout inzag en verbeterde, maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 111](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's