GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 292

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 292

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,

Afd.

284

Hfst.

2.

III.

KANT.

§ 93.

nach dessen bisher bei ihnen im Schwang gewesenen Glaubenslehren betreffen

und nicht Religionsglauben

,

blos den Kirchenglauben

De soms niet

verkeerde

leiden. Feitelijk steunt bij

keineswegs der Religion

tischen Vernunft,

„Moral

Religie.

ist sie

alle religie ,,

omtrent

,

bedoeling

zijn

op de moraal en de moraal

Die Moral bedarf zum Behufe ihrer

sondern

sich selbst

,

vermöge des reinen Prac-

gen ug". Uit Moraal echter volgt

unumganglich zur Religion wodurch

also führt

erweitert, in dessen Willen dasjenige

was zugleich der Endzweck des Menschen

sein

kann und

Endzweck

Deze op de moraal steunende Religie maakt

5, 6).

wie nur Einen Gott, also auch nur eine Religion die

moralisch

rein

wortelen

ist" (p.

123).

voordoen

als

op Openbaring rustende

Gesetzgebung,

aller

.

X.

denken können

,

,

die zich

,

maar toch „ ist

die reine

dadurch die Wille Gottes ursprünglich

unserem Herze geschrieben

dingung

W

dass wir,

wel staan daar nu naast of

daarin onderscheidene Statatarische Religionen

moralische in

En

,,

ist

(Vorrede

soll

zur Religion innerhalb der Grenze?i der blossen Vernunft" S. p.

sie

,

machthabenden moralischen Gesetsgebers ausser

sich zur Idee eines

dem Menschen

,

voorstelling

Kant

op den categorischen imperatief. selbst

297.

Kant bezigt en waardoor hij in komen met de gangbare terminologie, mogen dan

een

tot

Menschen), mithin

(für allen

p.

sterke uitdrukkingen die

het gevlei poogt te

ook

angehen"

ist,

nicht allein die

unumgangliche Be-

wahren Religion überhaupt, sondern

sie ist

auch das,

was

diese selbst eigentlich ausmacht, und wozu die statutarische nur das Mittel ihrer Belörderung und Ausbreitung enthalten kann "

Zoo

Kant de orde omgekeerd. Niet de theologia maar de theologia revelata (werkelijk zoo bedoeld of alleen zoo genoemd) strekt slechts als middel, qm.de natuurlijke religie, die schier geheel (p.

123).

dus

is

bij

het aanknoopingspunt voor de theologia revelata

naturalis

is

identisch

met de moraal

En

,

die hij

breiden en in stand te houden.

Evenals

aan de Theologische

meer 1

faculteit

positie

orthodoxen October

die zin

1794,

begrepen

aanwees.

Semler besefte namelijk ook Kant, dat

had met de Staatskerk, van

uit te

verband hiermede nu moet de zonderlinge

in

worden

in

is,

,

hij

te

rekenen

door koning Friederich Wilhelm weer

werd waarin

geleid.

Kant

Het koninklijk op

zijn

vingers

rescript

getikt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 292

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's