Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 392
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
384
wel
en zulks
Hfst.
HEGEL.
zum
Staat",
(p.
Het spreekt wel vanzelf dat
216).
standpunt geen onderscheid zag tusschen Philosophie
dit
en Theologie. „Philosophie
ist
ein
Versuch das Rathsel der Welt
272), en al geeft hij toe, dat er in de Philosophie
zu
lösen "
in
engeren zin
de
Theologie
(p.
analyseerende
een
ook
als
;
van de Philosophie;
,
drijft
Toch bevreemde
hem
is
,
die
vreemd
is
aan
ist
is
Schelling's identiteitsbeginsel
„Wissenschaft
Philosophie
Philosophie;
reflectie
dat de Theologie slechts een onderdeel
toch
tot de krasse uitspraak: ist
§ I20.
verband met „der Europaische Staatsgeschichte
in
und Staatswissenschaft " Erhardt op
III.
Glieder unter sich und der Kirche
der
Verhaltnisse
2.
Geschichte; Geschichte
ist
Theologie"
(p.
277).
het niet, dat uit de ééne school van Schelling
twee zulke uiteenloopende beschouwingen over de Theologie voort-
kwamen. Het
lag toch in den aard der zaak, dat de identiekver-
klaring van de idee en de realiteit
van de Christelijke
historisch-positieve
idee te laten spelen
spoor,
al
,
gelijk
om
zoowel veroorloofde
Daub deed
,
religie
als
al
in het
den gloed der
om, op Erhardt's voet-
het positieve uit de Christelijke religie op te smelten in
de ideènwereld.
Daub wierd door
zijn
vromen
zin
teruggeleid
naar het standpunt der middeneeuwsche mystieken, Erhardt werd
de voorlooper van de
Hoe hoog
waarmee
bezieling
naar het
zijn tijd
of zijn
latere apostelen der „Religions wissenschaft".
Schelling's invloed
principieel
de
hij
rijk
dan ook
te
waardeeren
zij
,
om de
verdorde en versteende Theologie van
der ideën terugriep toch kan het niet anders ,
opheffen van de tegenstelling tusschen de idee
en haar realiseering moest eenerzijds tot valsch mysticisme leiden
en anderzijds de Theologie omzetten die
in
een speculatieve philosophie,
voor de transcendentie en alzoo voor het Theïsme geen plaats
§ 120. G.
W. F. Hegel.
De dweepende
liefde
voor de
gaande weerzin tegen het Begrip,
Idee
en de
daarmee gepaard
die heel Schelling's philosophie
beheerscht, en ten slotte op een heimwee naar het
„Unbewusste"
moest uitloopen, dreigde aan de speculatieve Theologie heid van
lijn
liet.
alle vast-
en daarmee elke grijpbaarheid en zekerheid te rooven.
Uit reactie tegen deze bedenkelijke neiging moest deze Theologie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's