Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 116
Deel een. Inleidend deel
Afd.
I08
2.
Hfst.
heerlijkheid bezit, dat (Ib.
Tom.
Ze I.
de veritas
zij
in
haar hoogsten zin ontvouwt.
deswege aan het hoofd van
L)
ook
heeft
JOHANNES GERSON.
57.
§
69. A.)
III.
staat
p. 20.
III.
en
legt
de andere noodig
zij
Philosophie (Tom.
III.
55.
II.
zelve
ook cognoscitiva
A. 93
(Tom.
p. 47.
II.
Christi mystico
mag
ze niet
et mystica.
Theologia enim est os
H).
(Tom.
p. 44. S),
II.
venter
et
en daarom
demum
turn pro
,
pro
,/
(Tom.
I.
Ze
zijn
Ceterum
scriptis
aanbevelenswaardig stilo et
ornatu
zij
is
Augustinus
al dit
schoon ook
te vinden.
„Non
bij
de Sacri Doctores,
minus
daarom vooral tegen den invloed der
non plus
si
Litterati
op
uti-
zijn
„Credite mihi amarisima est veritas; sed nescio quo pacto
hoede:
apud nullos amplius quam apud
(Tom. lp. 18
Z. 6.)
Litteratos, qui sapientes sunt in oculis
Vandaar dat de Universiteit
tijen gedeeld, zich licht in beuzelingen verliest,
deel
corpore
poëmatum et historiarum qualicumque peritia; quodam ex varietate lectionis" (Tom.
Maar toch
bij
Men
liter."
suis."
p. 18. T).
in
oblectamento
X).
18.
met name
82.
et ea velut pere-
pro copia sententiarum moralium, turn pro
verborum
p.
,,
non tradere debet, sed commodare,
grinando percurrere „turn
Beide p.
mag dit os ecclesiae Men moet daarom
vooral met de scripta gentilium voorzichtig zijn: gentilium se
III.
deels
door sophismata ontsierd
door opgeworpen stof worden bezoedeld.
niet
hem
moet tegen het overwicht, dat de speculativa
Echter
L.).
allengs kreeg, gewaakt, en
I.
is
even noodzakelijk, en vullen elkander aan. (Tom.
zijn
Toch
33. S).
p.
en onderstelt de gegevens der
,
De Theologie
Y).
deels affectiva; of
speculativa,
wetenschappen (Tom.
alle
fundament (Tom.
aller
te Parijs, in par-
en dat
bij
een groot
van haar cives verachting van het Evangelie den boventoon voert.
„Gestibus
cum suo
et
murmurationibus omnia confundunt
evangelizante probrose spernunt
,
Verbum Dei
et
impediunt, turbant et
obrumpunt" (ib.). Juist daarom dringt hij er op aan dat men niet met de intellectueele Scholastieken te veel naar het spoor van de heidensche philosophie zal afwijken maar bedenken dat de Theologie ,
,
tot een
hoogere ,,arx beatitudinis" opleidt dan de philosophie van
Aristoteles
(Tom.
II.
p.
38. L)
,
en
liever,
op het voetspoor van
Augustinus, ook de theologia mystica sive affectiva, die het gemoed treft,
weer
in eere
moet brengen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's