GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 121

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 121

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

Hfst.

2.

III.

opkwam

toenmalige Universiteit

Gerson op de H.

Het gezag

NICOLAAS DE CLEMANGES.

§ 58.

vocht

waarheid

der

Deze

lijn

Schrift

en met helderder bewustheid dan

,

hem

der Patres staat

zelfs

nu trekt

slechts

in

ons

hij

de fontein der H. Schrift toevloeit.

uit

om

de

rationalistisch bewijs

nog

eerst

waar

te

autoriteit der Schrift, als

wonde der

de

uit is,

en acht daarom

,

,

men

dat

op het hechtste fundament, zonder

verdere stutten der ratio bouwen moet. Hiermee nu legde vinger op de

uit

op

er

maken. Hij gelooft aan de H. Schrift

op de

geen theologie, die

eigenlijk

en

put,

schijn

de Schrift, maar

niet naast

de rivuli, waardoor het goddelijk

principieel. Hij wil

door een

Schriftwaarheid

3

Schrift, als eenig principium theologiae terugging.

zijn, gelijk hij het uitdrukt,

zij

I 1

den

hij

Scholastiek. Juist in dat zoeken toch van

een bewijs voor de waarheid der Schrift

,

buiten de Schrift

om

,

lag

de verloochening van haar theologisch karakter. Juist daardoor heeft de Scholastiek de waarheid en het geloof aan de waarheid ondermijnd.

Toch mag den anderen liet

wel

om

weer op bedenkelijke wijze op haar schreden

kant

terugkomen. Immers als

dat de Clémanges de Theologie van

ontkend,

niet

zijn

opvatting leidde er toe,

haar wetenschappelijk

karakter

fout niet, daar juist het doel

van den mensch

zelf

zou

te snijden,

,

maar

en alzoo juist

boeten. Gerson beging die

te

TJieologia

zijn

mystica was,

om

der Theologie in het wezen

realiteit

Eerst door d'Ailli, Gerson en

te wijzen.

nemen vat men dan ook hun beteekenis tegen Lombardus en Thomas. En deze beteekenis ligt

de Clémanges saam reactie ,

aan

in

van

op wetenschappelijke wijze de

als

de Theologie

een organisch geheel in eigen kring te doorzoeken

haar verband met de wetenschap door

hierin

om

niet

dat

te

,

Thomas

gewaardeerd hebben

niet evenals ,

Augustinus ook de mystiek

maar dat deze

drie

mannen

protest

indienden tegen het verhuizen van de Theologie naar de tente van Aristoteles

der

,

Kerk en

en tegen haar fundeeren eenerzijds op

de autoriteit

anderzijds op de autoriteit der rede. Zij eischten voor

de Theologie een eigen levenskring, een eigen beginsel en een eigen

methode; en ook beginsel en die

al

slaagden

methode

zij

er niet in,

schappelijk te vindiceeren, reeds dat gesteld hadden,

om

dien kring, dat

in onderling verband te zetten zij

,

en weten-

het probleem als zoodanig

was Encyclopaedisch van het

uiterste gewicht.

8

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 121

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's