Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 155
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Hfst.
2.
BULLINGER.
§ 66.
III.
I47
van het Humanisme dan ook heel wat geweken. Hij had ingezien hoe hol
innerlijk
ook
schoone verschijning was, en
aarzelde dan
hij
Commentaar op den Corintherbrief (ed. Tigmi 1549 schrijven: ,, Ouis dicere ausit, mundum verborum leno-
131) te
p.
deze
niet in zijn
rhetorum syllogismis
artibus,
cinio,
,
et
splendore philosophico in
Christianam pellectum esse disciplinam, qui videat authores huiusce primarios homines exstitisse simplices, idiotas et men-
disciplinae
prorsus
tiendi
ignaros
.
philosophorum eruditio
.
Quod hactenus
.
rhetorum eloquentia,
et
potuit
nulla
zijn
dan ook Bullinger ten
slotte
sine negocio
id
impetravit piscatorum stulta de Christi praedicatio"
orbe
in
(p.
131).
Zoo
de humanistische studiën slechts
hulpmiddel voor de Theologie geworden studiën, die op eigen terrein ;
haar onvergankelijke waarde behouden maar niet gelijk het ,
nisme bedoelde, de Theologie
En
toch,
hoe hoog
uit
,
Huma-
mochten opnemen.
in zich
encyclopaedisch oogpunt ook Bullinger's
Compendium staat, toch moet aan
Calvijn's Institutio niet alleen
boven
Melanchton's Loei, maar ook boven Bullinger's Compendium de prijs
worden toegekend. Want
al staat
Cal vijn hiermee met Bullinger, die
na hem schreef, op hetzelfde standpunt, dat beiden
maar de in
de doctrina
en beiden de 77. Schrift als prin-
religio Chris tiana eere geven,
cipium voor de kennisse dezer
niet
religie
op den voorgrond plaatsen, en
de inleiding op hun dogmatischen arbeid
als
zoodanig vindiceeren,
toch deed Calvijn daardoor een veel beduidender stap voorwaarts,
mensch terugging,
dat hij op het semen religionis in den natuurlijken
meer nadruk op den consensus
en zegt
hij:
,,
divinitatis
Quendam
sensum
,
ecclesiae legde.
humanae menti,
inesse
Van
het eerste
naturali instinctu,
extra controversiam ponimus
;
siquidem ne quis
ad ignorantiae praetextum confugeret, quandam sui intelligentiam Nulla est etiam ut ethnicus ille Dominus instillavit tam barbara natio, nulla gens tam efferata, cui non
universis
.
.
,
.
(Cicero), aut insideat i-
| 4).
haec persuasio,
Door
dit
Deum
esse"
(Inst. Relig.
gelukkig gekozen uitgangspunt
Christ.
won
1.
I. c.
Calvijn den
schakel die de autoriteit der H. Schrift in verband zette met onze
menschelijke natuur.
ment vast
,
door wat
En
hieraan nu hechtte
hij
hij
van den Consensus
ecclesiae schreef: „
het historisch argu-
Nee
suo etiam pondere caret ecclesiae consensus. Neque enim pro mini-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's