Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 153
Deel een. Inleidend deel
—
roepen:
te
homo
,,
Afd.
2.
Haec
si
dici possit,
Hfst.
,
BULLINGER.
§ 66.
III.
homo non
aut quid hominis,
non video quomodo
possideat, nisi
145
ipsum nomen, habeat"
(p. 22).
Weinig hiermee strookend is het intusschen, wanneer hij, alsnu tot de S. Scriptura komende, deze, geheel juist, hierin van de profane literatuur onderscheidt, dat de „animalis philosophia et superciliosi
philosophi sua quaerunt
omnem
tura
profane en
gloriam uni
Deo
heilige literatuur
want de H.
Schrift
hem
is
Van
tribuit" (p. 23). bij
is
coördinatie der
Bullinger dan ook geen sprake
„spiritus Sancti inspiratio
testimonium
;
et inculpatae
Dei Optimi Maximi, eiusdemque voluntatis aeternae expressio; in qua videmus quid pium quid
het recht verstand dezer H. Schrift eischt
van de Hebreeuwsche
om
impium"
te zijn
aangeduid
Er kan
(p.
na
31^
— 45).
35),
(p.
26$)
na eerst
die,
;
en geeft dan
in het
dit overzicht
Aan
algemeen
fidei (p. ,
de Commentatoren hecht
meer op vergelijking van
dringt
op de analogia ,
,
Grieksche talen, alsook van het Latijn,
als
35
(p.
waarde, en
weinig
Schrift en
Voor
voorts op de onderscheidene soorten van boeken
,
wordt toegepast
(p. 22b).
degelijke studie zoo
hij
de Commentatoren te kunnen raadplegen
een korte hermeneutica
illi
de „S. Scrip-
et sese adorari volunt," terwijl
Schrift
hij
met
46).
dus niet wel
bestaan of ook Bullin-
twijfel
,
ger schreef deze Methodologie geheel onder de inspiratie van Erasmus, dien
hij in zijn
Thesaurus Variae
hij
eveneens
in
model aangeeft (Ed. Tiguri 1594, zooverre verschilt hij van Erasmus, dat hij niet den
p. 47). Slechts in
Christus als Doctor, kiest,
en
bij
gevat
Theoloog en tot
legt.
e'e'n
en leverde er ,
De inhoud
zoodanig tot uitgangspunt
louter exegese
zelf
locorum communium
een proeve van
kwam ook
der H. Schrift moest saam-
geheel verwerkt. Hiervoor gaf
hij
zekeren regel
(ed. Tig. 1594- P-
in zijn
Compendium
47
seq.)
religionis
geschreven in 1556 en uitgegeven te Zurich in 1569.
Slechts in zooverre staat dit
compendium
hooger dan Melanchton's Loei , H.
Met
besef.
niet verder.
in zijn Dispositio
Christianae
als
Hiertoe dreef Bullinger, evenals kort daarna
dogmatisch
Melanchton het hij als
maar de S. Scriptura
de humanistische studiën meer nadruk, dan Erasmus deed,
op de philosophie
de
werk
uitgaf) uitdrukkelijk als zijn
1527
aan
lectionis y (welk
Schrift
voorop
laat
als
gaan,
in
encyclopaedischen zin
het een afzonderlijken locus over
en alzoo
het
principium 10
der
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 153](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's