GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 462

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 462

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

454 Afd.

2.

principio,

omni

§ 138.

III.

BRING, PEHR EKLUND EN JOHANSSON.

contra Schleiermacher contendimus."

iure

Want,

vraagt hij, „quid est vel esse potest principium Theologiae,

zoo nisi

Hfst.

notio Dei in Christo revelati.

necessario

Haec autem

notio

primum quidem

theoreticam solam disciplinam se evolvit. Deus enim

in

eiusque in Christo facta revelatio non aliter per se potest cogitationi

quam

offerri,

revelatio,

ut cogitatione solum, quid

ita,

op de Kerk

wikkelt

zich

uit

de

revelatio

eius

deze notio reve-

haar concrete gedaante gekomen

in

deze

uit

men

Eerst als

intelligendum."

fiat

lationis

Deus haecque

sit

is,

ont-

Theologie: „quae

practische

ergo ex hac notione Ecclesiae vera et concreta nascitur disciplina ea tandem

est

speculativa

essentialia

Theologia practica

omnia

,

modo

solum

illa

quae

,

apparebant,

Theologia

in

modo

quo

per

formas, quas ponant reales, ipsa ad rem vitatemque perducuntur,

considerans"

Hoezeer dus Bring's doel

29).

(p.

op de practische vakken

tend

richtte,

een basis voor deze vakken te vinden

die

,

zich

meer

uitslui-

er toch in geslaagd,

nauwer aan de oorspron-

Ook

van het begrip der Theologie aansloot.

kelijke beteekenis is

hij

is

al

het toch niet wel uitvoerbaar, zijn uitgangspunt in de revelatio

Dei per Christum

te vinden, tenzij

men met Rome van de Kerk

of met de reformatoren van de Heilige Schrift uitga, toch was het

een stap in de goede richting, toen

marte weer op de revelatio

Pehr Eklund, forJiallande

till

in

Den

zijn

Filosofien

hij

Reuterdahl

Theologiska

Vetenskapen

,

Dess

och öfriga vetenskaper, dess egna inre

forgreningar, dess historiska utveckling Stockholm 1885 ,

meer

en suo

losliet,

zoodanig terugging.

als

tot Schleiermacher terug

,

king van de aloude beteekenis

,

keert weer

en verstaat onder Theologie ,

,

in afwij-

een aggregaat van wetenschappen.

„Teologi fattas namligen har sasom den vetenskap, hvilken, efter

att

nagon man andra banor, alltsedan de allmanna högskolornas uppkomst förmatt vid dessa hafda plats at

förut hafva brutit sig

en grnpp

af

teologernas" die

larde

(p.

,

19).

i

hvilken, vid sidan

om

juristernes eet, kallas

Dit aggregaat vindt zijn eenheid in de Kerk,

door de Theologie

tot

wetenschappelijk zelfbewustzijn moet

komen. Onderscheidt men nu de overige wetenschappen sophische en practische

„Om

,

in philo-

dan staat de Theologie tusschen beide

Teologien saledes hvarken

tillhör

den

filosofiska eller

in.

de prak-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 462

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's