GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 130

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 130

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE KONINGIN VAN SCHEBA.

118

den Gods Israëls bekeerd had. Ook van de Ninevieten toch zegt de Heere, dat zij het toenmalig geslacht in het oordeel zekerlijk zouden veroordeelen. Juist hetzelfde dus wat hij elders zegt dat Sodom en Gomorrha zullen doen. Waar Jezus dus van deze Koningin zegt „De Koningin van het zuiden zal opstaan in het oordeel met dit geslacht en het veroordeelen want zij is gekomen om de wijsheid van Salomo te hooiden en zie, meer dan Salomo is hier", is er alzoo in het minst niet uitgesproken, dat zij een kind Gods was, maar alleen, dat ze in één bepaalden trek hoceii het geslacht stond, waar Jezus meê te worstelen had. :

;

;

Wat

dit nu was, is uit het verhaal volkomen duidelijk. Scheba's Koningin was een vrouw, die aan de afmattende zonde der „onverschilligheid" was ontkomen. De dingen konden haar schelen. Ze stelde in alles belang. En ze interesseerde zich niet alleen voor fraaie kleeding en prachtigen opschik, maar ook voor wat den geest siert. Toen ze daarom hoorde, dat er in Salomo een zoo wondere vorst op den Troon van Israël was gekomen, die in wijsheid, doorzicht en vernuft alle wijzen van zijn land verre achter zich liet en meer nog, dat deze Salomo die rijke gave niet altoos zoo bezeten had, maar ze op bijzondere wijze had ontvangen; liet dit haar geen rust. Ze moest daar het hare van hebben. Want ook zij was lang geen domme vrouw. Integendeel, ook zelve had ze zich op allerlei gebied van kunst en wetenschap ontwikkeld, zoodat ze het best aandorst, om met dezen Salomo eens in diep gesjDrek te gaan, met hem te redetwisten, en hem op de proef te stellen. Nu had ze daar iets voor over. T. w. een lange reis, die in die dagen allicht langer duurde dan nu een reis om de wereld. En heel wat schats ook want behalve hetgeen die reis haar kostte, moest ze natuurlijk rijke geschenken meenemen, die op zich zelve een heel kapitaal vertegenwoordigden. Maar dat weerhield haar niet. Ze begreep, dat ook een vrouw een hoogere roeping heeft, dan om in het alledaagsche leven op te gaan. En zoo aanvaardde ze de reis. Ze kwam in Jeruzalem. Ze hoorde Salomo. Ze zag al zijn pracht. En zoo genoot ze een 'mtelleltueel genot door hem te hooren, en een aesthetisch genot door al die pracht te aanschouwen van zijn keurige, weelderige hofhouding. ;

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 130

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's