GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 15

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen. AVillem

over

III

als

koning

in

Den Haag

doet,

brengen, niet op een paus, niet op

te

eenige synode, maar op Koning Jezus in zijn

de hemelen

residentie, die in

En immers dan oog,

dat

gansche vaderland geen

in ons

er

wet

enkele

is.

springt het terstond in het

geven, plaatsen zich daarmee voor die kerk op het standpunt der groote Revolutie en verloochenen de Koninklijke heerschappij

te

zoowel voor Koning Willem III in 's-Gravenals voor Koning Jezus in zijn hemelsche

hage

residentie.

wet kan gelden, of Koning

als

13

zuiver denken kan derhalve de

eenig

Bij

Willem III moet die gegeven hebben. Hoe die wet tot stand kwam, is nu de vraag niet.

conclusie geen andere dan deze zijn.

Of

geeft

ministers aan werkten, en de Staten-

er

Generaal

er

van Staten Hoofdzaak

gemoeid werd, en de Raad

in er

op wierd gehoord,

is

alleen

dit:

bijzaak.

is

dat geen wet wet

Wetten voor het koninkrijk der Nederlanden

koninkrijk der kerk geeft alleen uit zijn paleis, dat in

En

wordt, dan doordien ze rechtstreeks van den

Koning

uitgaat,

gegeven

in zijn residentie.

in

Gemeen-

in

Staten-Provinciaal of Generaal of

mogen

teraden

volstrekt geen wetten

maken.

Deden ze dit, niemand zou zulke schijnwetten mogen gehoorzamen. De Koning zou een ieder, die deze wetten als wetten erkende, terstond tot

de orde roepen en

straffen.

de Koning in zijn paleis te 'sen evenzoo wetten voor het

alleen

Gravenhage;

Koning Jezus

de hemelen

is.

zijn er nu, gelijk in het land,

zoo ook

de kerk, deelen, die vertegenwoordigd zijn Synode, Classis en Kerkeraden, dan mogen

ook de regeerders dezer deelen wel verordeningen maken, gelijk dat recht ook toekomt aan de Staten-Provinciaal en de Gemeenteraden, maar 1. deze verordeningen mogen zich nooit of nimmer als ivetlen aandienen;

Wel mogen de Staten-Provinciaal en Gemeenteraden, omdat deze ten deele ook

en de

Regeermgs-coUeges

den burgerstaat elke verordening die met de landswet strijdt per se nietig is, zoo ook is in de kerk per se nietig

maar weiten

En

zijn,

verordeningen maken,

nooit.

alleen, maar ook alle verordeningen die de wetten weerspreken en met de wetten in strijd zijn, missen geldende

dat

niet

kracht.

Breng dus

ik

nu op de kerk over, dan kom

ik dit

Ook voor de

of gelden, dan die door den

komen Koning der kerk

rechtstreeks gegeven zijn.

den

uit

uit

Koning Jezus

van

toch

in strijd zijn.

in

en niet geldend, elke verordening of kerkenordening,

die

door

Kerkeraad of

eenigen

Synode gemaakt mocht Wat dunkt u? Is dit

Nu

heeft

zijn.

niet eenvoudig, door-

de residentie van Jezus' zij, is een

Koning Jezus ons

in zijn heilig

Ontkent

kerkelijke 7vet te spreken, die niet

hemel,

Gelijk

kunnen evenals voor

kerk,

het land, geen andere wetten tot stand

Van een

deze verordeningen mogen nooit met

wetten

zichtig en duidelijk ?

deze vergelijking.

tot

2.

zijn

wet gegeven

de

Modernen,

Woord.

men

dus,

gelijk

dat er zulk een heilig, met majesteit bekleed

Woord Gods

is,

of tornt

men

er aan, gelijk

wat ge

dan natuurlijk moet, eer men verder zal komen, eerst dit punt uitgemaakt. En in zoover zijn de Modernen

de burgerlijke overheid erkent en belijdt. Wel wil de Revolutie het zoo. Zij voerde „wetgevende" Kamers in, en wil dat door het volk de wet tot zelfs aan den Koning worde opgelegd. Maar dan is natuurlijk elk begrip van een Koning bij de gratie Gods volkomen vernietigd. Dan is de wimpel der Revolutie aan

en Ethischen consequent, die geen absolute wet van den Koning in Gods Woord erkennende, feitelijk de Koninklijke macht van Jezus in phrasen en woorden vervluchtigen en aan hun Synode het recht toekennen om wetten te maken, gelijk een koning die maakt. Zij dwalen dan daarin, dat ze Gods Woord niet eeren, en de Koninklijke regeering van

Majesteit, door Jezus zelf gegeven

wanbegrip, een gedrochtelijke ongerijmdheid,

en

een

onderstbovenkeering

van

al

bij

den top

Dan

van

staan

het Admiraalschip geheschen.

we

niet

langer

op

Christelijk

Ethischen,

Koning Jezus

niet werkelijk opvatten, maar,

eenmaal die dwaling toegedaan,

zijn

ze con-

sequent.

terrein. Zij derhalve, die

de jongere

aan eenigen paus of synode

de macht toekennen

om

ïuetten

voor de kerk

Alle

diegenen

daarentegen,

die

met ons

aan Gods fF(7ör(/ wel absoluut gezag toekennen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's