De gemeente gratie - pagina 11
Tweede deel. Het leerstellige gedeelte.
DOEL VAN HKT LEERSTELLIG ONDERZOEK.
wijze een levensexistentie
kunnen vinden,
als prediker hier te lande, of als
gezonden dienaar onder Heidenen en Mahomedanen. Of ook een ander, die geld bezit
om van
te leven,
moge geheel
zijn
levenskracht kunnen richten
op philanthropischen arbeid. Maar w^at in geen geval kan is dat alle leden der kerk hun aardsche bestaan er aan zouden geven om zich geheel aan
Reeds elke moeder in huis heeft eene andere roeping. Er moet gewoond, er moet spijze bereid, er moet voor kleeding en ontspanning, en voor opvoeding ook voor de burgermaatschappij gezorgd worden. En voorts, waar zouden die duizenden, die geen geld bezitten, maar hun brood en het brood voor hun gezin verdienen moeten, dat brood vinden, indien ze heel hun leven lang niet anders doen zouden,
geestelijke dingen te wijden.
dan rechtstreeks bezig zijn in Jezus' Koninkrijk ? Paulus zelf trad 's avonds als apostel op, na des morgens en des middags met het zeildoek op zijn schoot te hebben zitten werken in den zeilmakerswinkel. Dit nu maakt dat voor de overgroote meerderheid der belijders en belijderessen van Jezus verreweg het grooter deel van hun kracht en van hun tijd weggaat aan arbeid, niet in het Koninkrijk, maar in de wereld, en dat ze voornamelijk en voorts
alleen den Zondag,
morgen- en avonduur zich vermeien
in het
van heiliger karakter. met de tegengestelde waardschatting van het leven in nu komt Ook dit Christus' kerk en het leven in de wereld niet overeen. Vloeit het leven der wereld ten verderve af in het niet, en bezit alleen het leven van
kunnen
in bezigheid
merk en waarborg van eeuwige duurzaamheid, hoe kan het dan aan een kind van God voldoening schenken en in harmonie met zijn levensovertuiging bestaan, dat hij feitelijk negen tienden van zijn leven Christus' kerk
wijdt aan
wat
voorbi.jgaat
en geen doel heeft, en hoogstens één tiende
overhoudt voor wat waardij bezit voor het anders
zijn,
moet dus een derde lijdenis breekt.
zijn
hart ? Naar
zijn belijdenis
moest
naar den eisch des levens kan het niet anders. Ook hier
En
niet in het licht
Zoo nu zouden
iets in
het spel
zijn,
dat de consequentie van
dat derde iets voelt en merkt
doen treden. Het
is
en
blijft
we kunnen doorgaan met
hij
wel,
hem een
maar
hij
zijn be-
kan het
mysterie.
schier op elk punt des levens
dezelfde tegenstrijdigheid aan te wijzen tusschen de consequentie van
we
eenerzijds
vinden.
belijden,
Die feiten kunnen
kunnen we
wat
en anderzijds in het werkelijke leven voor ons
niet prijsgeven,
we
niet loochenen, en toch ook die belijdenis
en nochtans kloppen beide niet op elkander.
Zeker, als ge de beteekenis der zonde verzwakt, het onderscheid tusschen
natuur en genade verflauwt, kerk en wereld in elkaar laat vloeien, en
uw
arbeid in de wereld en in het heilige als van eenzelfde soort beschouwt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902
Abraham Kuyper Collection | 692 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902
Abraham Kuyper Collection | 692 Pagina's