E voto Dordraceno - pagina 164
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.
ZOND. XLI. HOOFDSTUK V.
.166
wordt uitges7)roken,
stelling
nu
om
zelden toch merkt ge, dat de vrouw er
Niet
zinnen.
als
wilde ze zeggen
lacht,
Het mocht wat
:
deze
als
En
!
dit
zonde; een zonde, die evengoed het huwelijk bederft en de maat-
is
schappij
voegen
liaar
uit
in
de
vrouw zichzelve
als
onkuischheid
zet,
hand
als
werkt.
de zonde der onkuischheid,
die de
ja,
Beschouwt toch eenmaal de geloovige
de gelijke met haar man, dan voedt ze hiermee het
denkbeeld van de emancipatie van de vrouw, dat staande houdt, dat een
ook
een jongen in den grond gelijk
en
meisje
invloed en positie moeten erlangen.
gelijken
Winnen nu deze denk-
emancipatie onder de vrouwen veld, dan
van
beelden
en daarom in de wereld
zijn,
ziet
ge aanstonds,
dat ze zich ook geëmancipeerd gaan gedragen, en zich allerlei veroorloo-
ven
hun lectuur en gesprek almeer naar
dat ze in
;
of onreine trekken
;
en alzoo steeds meer dien natuurlijken slagboom lieten
die haar dusver maagdelijk rein hield.
vallen,
;
Ook op het
met den man
zulke geëmancipeerde vrouwen dan
willen ijveren
het pornographisohe
man
en veel sterker dan de
de demornlisatie van de maatschappij in de hand werkt.
vrouwen weest uwen mannen onderdanig"
„Gij,
wed-
in invloed
en komt het eenmaal zoover, dan heeft de historie altoos geleerd,
dat de vrouw veel verder gaat dan de
en wie er tegen mort, er
laten,
kiesche terrein
om
lacht,
man
Van Gods gebod
mag daarom
nooit afge-
en het tegenstaat, helpt mee,
om
geheel onzen toestand al meer onzedelijk, onkuisch en onrein te maken.
Iets
wat gezegd wordt, niet alsof ge daarom alleen Gods gebod moest ge-
hoorzamen.
Gods ordinantie moet gehoorzaamd, omdat
Integendeel.
Gods ordinantie
is ;
maar toch kan het
zijn
nut hebben,
om
bij
uw
spotten
in het huwelijk tegen het huwelijk
begaan
nantie eens in het licht te stellen, tot welke bittere gevolgen
met
het
deze ordi-
zijn instellingen leidt.
Over de verdere zonden die
worden, zullen we niet uitweiden. Een toelichting, als hier gegeven wordt, strekt
om
niet
leggen,
noch
vermoedens op ook
niet.
„zijn
lijk
d.
i.
om
te
Gebod de
diepte
te
wekken, en te leiden tot onreine gissingen. Dit behoeft
hebben
het woord van onzen God, dat een iegelijk wete
is
juist,
dat
zij
over zulke dingen spreken leert in volmaakt heili-
toon. In het generaal
zij
daarom
alleen gezegd, dat tegen het
in het huwelijk zou zondigen, al wie zijn wederhelft niet als niet als bestaande
uit ziel en
oogmerk
richtte.
ziel,
huwe-
mensch
licJiaam, en als geschapen voor
wigheid beschouwde, maar, met vergetelheid der zijn
van Satan bloot
door ons woord valsche hartstochten te prikkelen,
vat te bezitten in heihgmaking," en een der heerlijkheden van de
Schrift
gen
We
zevende
dit
bij
ook
cüe
eew-
alleen op het lichaam
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's