Sociale hervormingen - pagina 128
voorstellen van wet door het ministerie-Kuyper bij de Staten-Generaal ingediend. Deel I.
;;
ii8
op hem van toepassing te veri gestelde voorwaarden aanwezig zijn, lücrkman in den zin van art. 5 en is dus de persoon, in wiens onderneming hij werkzaam is, zijn werkgever in den zin van dat artikel. De verplichting van laatstgenoemde om de premie te betalen vloeit uit art. 74 voort. Zooals uit de toehchting van art. 9, tweede en derde lid, blijkt, heeft n". i van art. 1 het oog hoofdzakelijk op den werkman in Nederland werkzaam in een aldaar gevestigde onderneming, die in dienst dier onderneming naar het buitenland gaat. Zonder de bepaling van n". i van art. 1 1 zou hij, vermits hij ophoudt werkzaam te zijn in Nederland, niet langer onder het eerste lid van art. i vallen. De verplichting om zich te verzekeren zou wel is waar voortduren krachtens het tweede lid van art. i maar de werkman zou het recht hebben den verzekeringsplicht te doen eindigen door het afleggen van de in dat lid bedoelde verklaring legde hij de verklaring niet af, dan duurde de verzekeringsplicht voort, maar de werkgever zou niet verplicht zijn de premie te betalen, omdat de werkman bevoegd was de bedoelde verklaringaf te leggen (art. 74). Onder n. i van art 1 1 valt ieder, die zijn woonplaats in Nederland heeft en in dienst eener hier gevestigde onderneming buiten Nederland werkzaam is, dus ook de hier wonende zeeman, buiten Nederland werkzaam in dienst van een hier gevestigde scheepvaartonderneming. N". 2 van art. 1 1 verklaart in het daar bedoelde geval art. i van toepassing op den schepeling zoowel als op den schipper, Nederlander of vreemdeling, die niet in Nederland zijn woonplaats heeft. Het vaartuig, waarop de schepeling dienst doet/ moet regelmatig of bij tusschenpoozen op Nederland varen. Vaartuigen, die uitsluitend binnen Nederland varen, zijn niet in het artikel genoemd, omdat de personen die daarop dienst doen iiv Nederland werkzaam zijn en dus onder art. i vallen. Het vaartuig behoeft overigens geen zeevaartuig te zijn: een Rijnschip valt eveneens onder het artikel. De onderneming moet hier gevestigd zijn. Onder het artikel valt echter niet de schepeling, die niet zijn woonplaats in Nederland heeft en dienst doet bijv. op een boot der in Nederland gevestigde Koninklijke Paketvaartmaatschappij, omdat de vaartuigen van die maatschappij uitsluitend Indische havens bevaren. Dat de schepeling op de reis een haven in Nederland aandoet,, wordt voor de toepasselijkheid van art. 11 n". 2 niet vereischt zijn de in art. i gestelde voorwaarden aanwezig, dan is hij verzekeringsplichtig, zoodra hij in dienst van een in Nederland gevestigde scheepvaartonderneming dienst doet op een vaartuig, dat niet uitsluitend tusschen buiten Nederland gelegen havens vaart. Het vaartuig behoeft niet in eigendom te behooren aan de hier gevestigde scheepvaartonderneming, maar de schepeling moet in dienst zijn dier onderneming; huurt een hier gevestigde scheep-
tigde onderneming. Door art. klaren wordt hij, indien de in
i
art.
1
,^
,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905
Abraham Kuyper Collection | 610 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905
Abraham Kuyper Collection | 610 Pagina's