Om de oude wereldzee - pagina 21
Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal
HET RAADSEL
V^AN
DEN
ISLAM.
erkenuing van Allah geen ingang vond, stond hoon, voor terging van den Almachtige.
voor
heilige oorlog tegen de ongeloovigen,
bijkomstige
last,
maar een
daarom
voor opstand,
De Dschijad d, i. de in den Khoran geen
die rechtstreeks uit het beginsel zelf
last,
van het absolute monotheïsme,
is
men
in zijn nomistischen
vorm, voortvloeit.
Hard en onverbiddelijk staat het aldus ongeveer in de negende Soerah „De heiligen moeten steeds ten oorlog gereed zijn. Sla dan VS. 5, 6 dood een ieder, die afgoden naast Allah er op na houdt, waar ge hem ook vindt. Grijp hem, beleger hem, en leg hem lagen, op alle manier. :
En
alleen zoo
hij
zich bekeert, de gebeden doet, en de verplichte aal-
moezen geeft, laat hem dan zijns weegs gaan, want Allah is barmhartig en ontfermende." Dat dit straffe gebod later is ingeperkt, en vooral in de school der wetsuitleggers een zachtere duiding heeft ontvangen,
Hebben de Hanifieten het later voor genoegzaam verklaard, zoo er maar ergens, aan wat uithoek ook, heilige krijg werd gevoerd, en dat alsdan de overige verandert in beginsel aan de zaak niets.
geloovigen
van de Dschijad ontslagen waren, het beginsel
nooit
gegeven, en kon niet verzaakt worden.
prijs
staan of in te gaan
en
al
wie
voor
de grootste,
is
Allah
roept,
is
heeft
breken, en die stuitende misdaad te
Uit dit straffe het democratisch
in
zelf is
Tegen Allah
te
den grond de eenige misdaad,
den plicht dien weerstand
te
straffen.
nomistische Monotheïsme vloeit tevens voort, dat is
en in vrijheid
bloeit.
Een
priesterorde zou een
macht tusschen de geloovigen en Allah zijn geworden, alzoo een macht over den mensch naast Allah, en dit kon niét geduld. Al is er dan ook feitelijk in den Khalif, in den Scheick oei Islam en in de Oelama's een macht opgekomen, die wel ter dege intermediair werkt, als beginsel wordt de stelregel gehandhaafd, dat ,,alle menschen zijn, gelijk de tanden van een kam," zooals Mohammed het uitdrukte. Een dwingende band, die het Mohammedaansche leven saarasnoert is er niet.
dat
De hem
Islam rust in de belijdenis der geloovigen, er staande houdt.
in den Islam bestaat,
op
Christelijk terrein,
en hoe
zijn
Vandaar
is
niets anders
die grenzelooze versplintering, die
met scheuring in secten, schier nog erger dan maar die vrijheid is aan den Islam inklevend,
volgelingen
ook verschillen en uiteengaan, ten
slotte
voelen toch allen die voor Allah en zijn Profeet roepen, zich als één lichaam, in
wat werelddeel
ze
ook verspreid
zijn.
Een ongemeene
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
![Om de oude wereldzee - pagina 21](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/om-de-oude-wereldzee/1907/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's