Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 11
college-dictaat van een der studenten
§
Introductio.
1.
Men
elkander, de Heer heeft ze allen gemaakt".
zeggen
wil
arme
den
en
elkander
tegenover
beteekent
het
staan
evenals
:
zij
de plutocraten eruit afleiden
ééns
meer zullen
niet
:
Gods
de armen moeten er
dan
wezen,
nooddruftig
weelderig
en
van de volksontwikkeling, zoo staat
resultaat
als
die volksontwikkeling en haar proces onder
ook als
neen,
;
vat dit gewoonlijk op, alsof het
doet alle menschen geboren worden en dus ook den rijke
God
:
11
beleid. Niet dus, zoozijn
;
God evenzeer
heeft
immers,
als ze er
nieuwe wereld
die
gemaakt.
Op en
aangrijpende wijze, plastisch
een
als
iets,
de
v^'at
de dogmatische redeneering
door
Gods,
majesteit
openbaring
men dan
met
over
onder
dat op de
om, wat
bestuur
dat
stand
in
blijft
God
plaatst dat bestuur van
We
vinden
de
wereld,
niet
bij.
De van God
zegt.
komt
Dit toch Schrift
dan
baring
het
de
zijn
zelf
volk
als
in zijn hart
neen,
;
Profeten
der
bukadnezar
zal
als
juist
is
;
maar
om-
een oliedrup op de wateren de
't
:
Hem
betreffende er maar
en bestuur
gansche bestel
de komst van het
wordt gedurig het
het Godsbestuur over
in
vernietigd
geven
er niet
dit
volstrekt niet alleen als openbaring,
Gods van
als
het
Gods, de open-
rijk
hemelen, waarvan Christus de Koning
concentrisch saamgevat Israël
nog slechts
der heerlijkheid, van de barmhartigheid en macht
rijk
boeken
en
en de dingen geregeld verloopen kunnen
dan anderzijds
en
enz.
in het koninkrijk der In
de
over alles in rechtstreeks verband met den Chris-
gericht op één groot doel
van
feitelijk
leert ons,
de Schrift niet eenerzijds een algemeene openbaring
in
aangehaakt zouden is
in
één begrip, één woord en zoo komt
openbaring omtrent den Christus, alsof de mysteriën
begin af
De Dogma-
ziel.
grondgedachte
als
dingen wordt ons duidelijk geopenbaard.
alle
het
Schrift
wat Cicero ook
eigenaardige,
tus.
ontvangen zoo machtiger indruk dan
roeping
de
vatten
te
God
de
laat
hoe de wereld
trent
We
de idéé van voorzienigheid.
Het bestuur van
het
hebben
saam
ligt,
tot
Maar daar overeen
genomen
de Schrift neemt het begrip, tintelend van
;
het leven en werpt ons
uit
Catechismus
en
tiek
het leven, uit de natuur
ons persoonlijk raakt doet de Schrift ons het almachtig al-
vermogen Gods kennen.
besturend
uit
Gods
is.
van de geheele wereld
lot
Israël.
Zoo
zegt Jesaja, dat
worden door Nebukadnezar. God
zal
hem
dit
een oordeel over Zijn ontrouwe volk, hoewel Ne-
aan denkt een oordeel Gods
uit te
oefenen maar wèl
zijn
Gods oordeel voltooid, dan wordt nu het oordeel over Nebukadnezar door Meden en Perzen aangezegd, wijl hij in hoogheid des des harten gehandeld heeft. Dus de heele historie van Klein-Azie wordt rijk
uit te
breiden.
Is
voorgesteld als beheerscht door de geschiedenis van Israël en alzoo het voorzienig bestel omtrent de dingen in
verband gebracht met
Israël.
Heel de geschiedenis van
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 11](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's