Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 24
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Prima.) gaat de locus de
de geloofsbelijdenis
In
c.
voorop.
Eerst geeft
in
zij
art.
1
iets
God
over
heid Gods, twee punten dus van den locus de
de
over
God
Heilige
eenig
de Deo
dus
is
absoluta
Dei,
„Weten
vragen:
De
drie
den gewonen
in
in
wij
bedoeling hierbij
er
nu
Deo; daarop volgen
8 weer over God,
art.
is
in
3—7
artt.
„dat
nl.
Personen onderscheiden". De locus
is,
de locus de Sacra
is
behandelen de ideanuda
eerst te
nog meer van?" met het antwoord:
om
dan in
„Ja,
hooren dus de
de Heilige Schrift." Feitelijk
8 en 9 onmiddellijk achter elkander, en geven de
2,
zin niet
2 over de kenbaar-
art.
die resulteert uit de „theologia naturalis",
gelijk
theologia revelata, dat 1,
in
en
tweeën gesplitst, en daar tusschenin
in
Scriptura ingeschoven. et
en dan pas handelt
Schrift;
wezen en nochtans
in
is
Deo
artt.
3—7
te
de
artt.
alleen eene
nadere uiteenzetting van een der instrumenta cognitionis. Deze zelfde volgorde
nu
de dogmatiek
in
te
men zoodoende
dat
zaken tweemaal
volkomenheid,
Zijne
Dei,
attributa
zou geen bezwaar opleveren, ware het
nemen,
vele
zou moeten behandelen.
wijsheid
enz.,
moeten worden op het standpunt der theologia te
hunne nadere openbaring hebben ontvangen.
eene
er
Maar
God bijv.
naturalis,
splitsing,
dat is
is
om
zou hebben,
reden
die
de
nagespeurd
ze dan nogmaals
Die splitsing bestaat alleen
niet zoo.
Bovendien, zoo ontstaat
als ze hare
in
oorzaak
in
God
onze voorstelling, niet
na de openbaring van het genadeverbond Dezelfde
niet
eerst
op het terrein der genade, daar ze toch eerst door de Heilige
behandelen
Schrift
zouden
niet,
Bijv.
vond.
God.
in
als daarvóór. Hij is
barmhartig geworden, maar van eeuwigheid behoort de barmhartig-
eeuwig met God. En
heid tot Zijn
Wezen.
daarom mag
die splitsing, hoezeer in de confessie geoorloofd, in de dogmatiek
niet
Het raadsbesluit der verlossing
is
worden toegelaten.
De Catechismus
volgt eene geheel andere methode. Hij begint niet met den
locus de Deo, maar met de vraag naar den troost, beide
waarop volgen de kennis der ellende en geloof wordt gehandeld; en
de Deo
De methode van
orde
Het
bij
is
het
deze artikelen des geloofs komt de locus
naar
confessie
do^
en
catechismus loopt dus uiteen, en wel zoo,
geaardheid dierbeide geschriften.
ondervraging, die aan het kind van
is
verlossing, in welke laatste van
ter sprake.
als dit moet\,
eene
eerst
leven en sterven,
in
God
Do,
catechismus ioQ\\\s
zijne overtuiging ontlokt.
Zijne
derhalve gebonden aan de orde der geestelijke ervaring van Gods kind.
om zoo
op den confessie
te
heilsweg,
zeggen anthropologie, naar de bevinding van den geloovige
om
daarentegen
te
weten
wordt
te
komen, hoe
niets ontlokt,
maar
dit alles
is
geschied.
In
de
treedt de kerk van Christus
op om te getuigen tegenover de wereld. Catechismus igiturloquitur intra muros, confessio extra muros ecclesiae. Extra muros
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's