Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 181
college-dictaat van een der studenten
§
De
5.
God doodt
eiken
want
behoort
wat
alles
9^e
God kan
Hem.
gebod noemden we
gebod
dit
God kan
dag duizenden.
nog begeeren zou, dat kan
Hij
Het
Providentia in relatione ad peccatum.
De
zichzelf
blijven
gelijk
daarin
Gods
heiligheid
want de
heeft niets
God
liefde in
vindt
God
eindige zijn aanrakingspunt aan
op God toegepast.
S.
met de zedewet
draagt niet als
van zelfzucht, hoog-onzedelijk
„Heb
lief"
kan
Zelf
bron
God
dus op
in
maar
gansch tegengesteld aan dat van onze
liefde.
Voor God probeerde
Op
God
De
punten
die
al
klein
is,
wat
zedelijke
geen sprake
te
maken, evenmin Zijn
te
den mensch. Zijn
want boven
liefde
Hem
Het beginsel der Hij
wel
een karakter draagt,
bestaat geen
de lex aeterna, de
:
liefde,
-jóaog.
—
vu,T.pyLVJY,
Wel
maar dat
we, dat de voorstelling, alsof onze zedelijkheid
zien
en voor
norm
geldt
God voor
't
groot
is,
God
alzoo
niet.
in
in
genoemd moet worden.
valsch
Van
bvo^h. kan
bij
Hem
dus
zijn.
zijn
ordonnantie.
het
bestaat zoo'n wet niet.
bij
Ook van den selijk
yyoixlx,
zoo'n wet te stellen
goddeloos; voor
is
't
men
geene
er
is
liefde
—
daarin vindt het
leven,
worden toegepast, aangezien
niet is,
van
in
de
is
ons het karakter van zelfverlooche-
bij
maar ja
God
Alleen in dat ééne
zedelijk
het
wet
:
en
zelf.
ning,
liefheeft,
niet stelen,
diepe gedachte van waarheid, die
waarachtige, Hij kon zichzelven niet verloochenen.
—
kan
Hij heeft alles,
scheppen.
Hij
niet.
want
niet begeeren,
de eenige, door de H.
schuilt, is
niet echtbreken,
181
kant der
v^t-xkó/;
op God.
God nu
Tttxks/] vzu.o'^iTr\c,
is
ook anders gegeven hebben. de geboden, die
in
terstond de zedelijke
blijkt is
norm
niet toepas-
een zich conformeeren naar de zedelijke
staat als
Men moet
bij
zoodanig boven de
v/et,
kon haar
deze kwestie onderscheiden tusschen
zichzelf vaststaan, en die aldus door
God
zijn gesteld.
De
monogamie b.v. is niet een inzichzelf vaststaande ordonnantie God had ook een leven kunnen organiseeren zonder huwelijk, een leven met bi- of polygamie. :
Staat
kan
het er
nu
vast,
dus geen
dat
God
die ordonnantie anders had kunnen geven, dan
eeuwig beginsel
zijn,
dat
God
gehoorzaamheid aan die
tot
ordinantie verplichten zou.
Evenmin kan er een lex aeterna zijn, die God bij norm zou hebben moeten volgen. Want dan moet
het stellen van de zedelijke er
ook iemand
zijn,
die die
lex aeterna gesteld heeft.
Dat
is
de gedachte van het gnosticisme.
God de zedewet
heeft
naar een beginsel, een ordinantie geweest stellen.
A
tot
Wanneer men
moeten geven, zooals ze daar
ligt,
zich voorstelt, dat
dan moet die dwang
zijn. En iemand moest dat beginsel Zoo krijgt men een lageren God A en een hoogeren God B. Maar van B opgeklommen, krijgen we bij dien hoogeren God weer dezelfde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 181](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's