Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 61
college-dictaat van een der studenten
§ begonnen
dat ze op het
is,
komen
Providentia kxt'
Israël wordt altijd gewezen nemen nu wel de Apocal. aan maar ze
de geschiedenis van
Alle geloovigen
zal.
61
ISiocv
een inhaerent bestanddeel van de goede
t'ü.zc doelt,
In heel
provident. opvatting.
op wat
De
3.
Dat de schrift het zoo bedoelt, als wij zien, dat de Boeken Samuel en daaruit het best kunnen we uiteenzetten, Koningen gerekend worden tot de Profetische boeken. De Providentia is het scheiden Providentia en Eschatologie.
van
sturen
de
dingen
point
het
uit
zien we, dat de dingen, die geschied zijn,
Zoo
TiKoq, het Rijk der Heerlijkheid.
tot het point d'arrivée, het
départ
de
onder één profetisch oogpunt worden saamgevat met de dingen, die nog komen
moeten
;
vormen één schakel,
ze
nu
ontwikkeling
Die
leiden tot één rikoc.
volgens de H. Schrift het meest uitkomen
zal
We
band met de menschen- en engelenwereld. de
maar moeten
bruta
Creatio
er
zijn
hier
in
ver-
nu nog pas aan
op wijzen, dat ook de Creatio briita naar in het Paradijs was nog niet de vol-
De Schepping
een hooger riXo^ streeft.
maakte natuur maar geschapen, opdat ook die natuur een proces zou door-
De gewone eschatologische opvatting doelt alleen op de zaligheid [der uitverkorenen, 't komen van Christus' Rijk en de daaraan voorafgaande dingen, de worsteling met den Anti-Christ. Maar waarloopen, gericht op hooger einddoel.
toe
dienen dan de veranderingen
immers
De
geen
Schrift
wordt
Dit
met
commoties
parallelle
Satan daarmee niet
heeft
en
catastrophen
;
Daarin te
zit
maken.
in het zedelijk
commoties en catastrophen
de Eschatologie uitvoerig behandeld
in
gebeurtenissen vermeld
zijn
(aardbevingen
van eilanden
in
in
we
't
;
zoo
Profeten
ook (vooral
vinden
in
de natuuri.
weten, hoe
de menschen- en engelenwereld, één
vallen der sterren van den hemel
Evengoed
donkerheid,
we
trekken,
kwam
één
:
de zee, enz.).
in
gansche Schepping
zonde
dus
in
waar de toekomstige dingen voorspeld worden, twee reeksen
Apocal.,
natuurlijke
de
dat
echter,
gepaard gaan
leven
wereld.
de
leert
de natuur en het firmament?
in
en
karakter
zedelijk
als
we
bij
;
't
in
de
wegzinken
het Kruis van Christus de
het floers der duisternis zich zien terug-
in
die parallelle verschijnselen in de Apocal. en bij de Jesaja).
bij
Dit alles vindt zijn explicatie hierin, dat de
en daardoor de vloek op de aarde, die doornen en distelen zou
voortbrengen.
Dus, sophie
willen
de
in
we de
Provid. nemen, niet zooals ze uit de heidensche philo-
Dogmatiek
is
gekomen maar naar de Schrift, dan moeten we ri'/.zc, ook voor de natuuri. dingen.
haar nemen als leidend tot een
Gaan we nu hoe
in
n.1.
volmaken. a.
de
terug naar hetgeen in de eerste paragr: gezegd
het
Daar
realiteit,
3e vers zit
het
in,
staat, dat
want
God
dit geeft
zooals de Schepping
is,
Zijn
aan
is
over Genesis
werk geschapen had om :
II,
het te
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 61](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's