Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 1008
college-dictaat van een der studenten
:
Locus DE Christo (Pars Tertia).
192
van
die
vis
geschied
Nu
hebben
spiritualis
Adam,
door
dieren
wij een uiting^gezien in de naamgeving der ook de wonderteekenen van Christus daardoor
gelijk
zijn.
rsü
heeft elke fixa-i/Mx
y.oa-fjbo-j
elke
om ook
poging
over de
't
met haar
ziel
ook
(en hierop dient
deze eigenaardigheid, dat ze heerscht over
de politiek gelet)
in
lichaam niet over de
ziel
en dat
;
vis violentiae te heerschen, haar
zelf verderft.
De overheid hemelen
wereld
der
draagt
daarom
't
zwaard.
uitgaat.
Vandaar lezen wij
snijdend
zwaard uitging" en elders „dat het zwaard
Die
zal".
van spreken
zwaard
er zit dieper zin achter
;
Waar nu Adam geknakt en 't
oorspronkelijk
de wereld
zijns geestes 't
geweld
te
in
't
beheerschen
voor
er
in
van
het
hem
in
schepsel
Hij
vis
zijn
En zoo
is
macht ontvangen Christus
geen
die
haar
den mensch 1^
geen
figuurlijke wijze
was om door den
paradijs gesteld ;
maar door den 'i^sucrix,
val in de
is,
komt
ook
die
wat het
koninkrijk der hemelen.
't
adel
zonde die macht
in
Christus weer
het paradijs geweest
in
wezen manen om
het inwendig
zij
pakte een leeuw niet
bij
zijn
bedwang te houden, maar door geestkracht in 't centrum van zijn Evenzoo worstelt Christus niet uitwendig met den storm, maar grijpt
door
macht,
Adam
aangrijpt.
zijns
is
die evenzeer als daar het karakter draagt, dat
wezen.
neder.
is in
de plaats gekomen
oorspronkelijk koningschap terug, de
was en
's
het wil dit zeggen, dat datgene,
;
de wereldlijke overheid het Woorrf
bij
is
konings mond mond een tweemonds verderven
uit
de Openbaringen dat „uit Jezus
in
van „het zwaard des monds"
uitdrukking
het koninkrijk der
In
zwaard vervangen door het woord, dat
het
is
heeft
door
betreft,
2e doordat
Hij
om
Keizer
uit
doordat Hij
den
spiritualis
storm
in
zijn
middelpunt aan en
legt
hem
nu de heele heerschappij van Christus van dien aard, dat
in
op
of
het creatuur door zijn geest te beheerschen.
met die macht, oefent
Toegerust
Caesar kent.
Hij
Een
den Heiligen Geest en dat wel
—
wat meer bepaald
drieërlei wijze
hun bewustzijn rechtstreeks inbrengt
direct
zijn fCoc.
op hun wil werkende, dien wil van binnen door
zijn
geestesmacht overbuigt. 3« doordat
Hij
eens
verschijning gelijk zal niet
met
zijn
geestesmacht van binnen
maken aan
uit
hun uitwendige
het lichaam van zijn eigen glorie
—
en dat
door uitwendige nieuwe schepping, maar door dezelfde krachten, waarmee
Hij alle
dingen aan zich zal onderwerpen
Phil. 3
Onze Gereformeerde vaderen hebben, zonder werken,
juist
niet alleen
daarin de betooning van Christus'
aanradend tegenover de
Alleen bleven
zij
bij dit alles te
ziel
stond,
veel staan
bij
:
21,
daarom in alle details uit te koninklijke macht gezien, dat Hij dit
maar ook
efficaciter in
haar werkte.
het geestelijke en letten te weinig
op
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 1008](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's