GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 22

college-dictaat van een der studenten

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Locus DE Deo (Pars Prima.) Toelichting.

Men heeft wel eens het denkbeeld geopperd, o f het niet beter was den locus de Deo aan het einde van de dogmatiek te plaatsen. I.

Voor

A.

Men

a.

fi},

niet

Dit

schijnt

kTriycv^oo-yM toi> uihv

iav

'I)

fioii}.r\Txi

Joh. 6

staat,

twee teksten doen

zien, dat

zegt

ook Joh.

:

45

Tlxc

:

zoo men

strijden,

oldïrhv 'TrxTipxriqÏTri'ycj'^TKii

7rxTr,p,

Hem ? De

.

Hoe

wilt gij

Maar

17:3:

ik

kan daar een tekst tegenover Tra.rphq Kxl fx.x^ix)vep'^ir7U7rphq

wil, vlak het tegenovergestelde.

maar

mag

ik

mij toch

op Joh. 6

kcmv

ri

xlwcsq

Xpca-TÓv.

'\T,<roüv

t,w/7,

'va

Ik

zeg

niet,

dat die

om

45 beroepen,

:

met een enkele Bijbeltekst

AS^ttj Jé

aTricmiAxq

dan beginnen

zelf zegt, dat gij

locus de Christo moet vooropgaan.

hy.oiitrxq 'xxpa, to~j

h

deze kwestie niet

B-eiu kxI öv

waar de Heere Christus immers

27,

:

fji.r,h

uizq c/.TTOKxXC'i^xi

eene sterke argumentatie.

nl.

Daar

o

z'.

zeggen.

te

met den locus de Deo, waar Christus

kunt kennen dan door

plaatsen,

aX-r}Sriy:u

inderdaad veel

is

daartoe op Matth, 11

men

zegt

God

ïfj.i.

Kxt

uihq

o

zoo

wijst

Kx; oj^vq

zelf zegt: tl

gevoelen

dit

is uit te

yrMO-yjjio-cv

te

maken. Zoo irè

reu juóvov

Daar wordt door Christus

zelf

de

God vooropgesteld. Men ziet, dat er op zulk eene voeren is. Men onderzoekt niet, wat zulk een tekst betee-

kennis van den waarachtigen wijze geen

strijd te

kent, vraagt niet naar de analogia fidei en misbruikt alzoo de Schrift.

Meer klem

b.

heeft de voorstelling

van de school van Schleiermacher. Volgens

haar komt de kennis van de eeuwige dingen ons toe die

wij

hebben

in

denken en onder woorden Schrift en het

Op

uit

de gewaarwordingen,

de religieuze mystiek van ons gemoed. te

brengen, zooveel mogelijk

dogmatisch verloop

in

Die zoeken

in

te

aansluiting aan de

de kerk, ziedaar de taak der dogmatiek.

in

dat subiectief standpunt onderzoekt

men eerst den mensch, het menschelijk gemoed, de zonde, de boete, het berouw, de verzoening met Christus enz., om zoo te komen tot een helder „Gottesbewusztsein". Volgens die school toch bezit wel ieder mensch dit Bewusztsein, maar het komt niet bij allen tot enunciatie. Dit geschiedt dan door de „geestelijke ervaringen", door welker vooropzetting

Schleiermacher en met hem de ethischen vele eenvoudige zielen hebben misleid. Nu, ook de gereformeerde wil van „geestelijke ervaringen" weten, maar nooit anders dan van den Heiligen Geest 'mstmmenteel door het Woord gewerkt en

in

echtheid aan dat

van

Schleiermacher

kan

zijn.

ervaring

Woord

fout,

Bron van kennis dient,

om

dat

te toetsen.

omdat de is

d e

Woord

Juist

daarom

is

het heele standpunt

geestelijk ervaring nooit bron van kennis

S

c h

r

i

f t,

en

zij

alleen

veraciteit bij te zetten.

;

Op

en de geestelijke

Schleiermachers

standpunt, waarbij de geestelijke ervaring boven de Schrift staat, moeten zeer zeker de locus de homine, de peccato, de Christo etc. voorop en komt de locus

de Deo heel achteraan. Maar op gereformeerd standpunt gaat deze laatste voorop.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's