Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 22
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Prima.) Toelichting.
Men heeft wel eens het denkbeeld geopperd, o f het niet beter was den locus de Deo aan het einde van de dogmatiek te plaatsen. I.
Voor
A.
Men
a.
fi},
—
niet
Dit
schijnt
kTriycv^oo-yM toi> uihv
iav
'I)
—
fioii}.r\Txi
Joh. 6
staat,
twee teksten doen
zien, dat
zegt
ook Joh.
:
45
Tlxc
:
zoo men
strijden,
oldïrhv 'TrxTipxriqÏTri'ycj'^TKii
7rxTr,p,
Hem ? De
.
Hoe
wilt gij
Maar
17:3:
ik
kan daar een tekst tegenover Tra.rphq Kxl fx.x^ix)vep'^ir7U7rphq
wil, vlak het tegenovergestelde.
maar
mag
ik
mij toch
op Joh. 6
kcmv
ri
xlwcsq
Xpca-TÓv.
'\T,<roüv
t,w/7,
'va
Ik
zeg
niet,
dat die
om
45 beroepen,
:
met een enkele Bijbeltekst
AS^ttj Jé
aTricmiAxq
dan beginnen
zelf zegt, dat gij
locus de Christo moet vooropgaan.
hy.oiitrxq 'xxpa, to~j
h
deze kwestie niet
B-eiu kxI öv
waar de Heere Christus immers
27,
:
fji.r,h
uizq c/.TTOKxXC'i^xi
eene sterke argumentatie.
nl.
Daar
o
z'.
zeggen.
te
met den locus de Deo, waar Christus
kunt kennen dan door
plaatsen,
aX-r}Sriy:u
inderdaad veel
is
daartoe op Matth, 11
men
zegt
God
ïfj.i.
Kxt
uihq
o
zoo
wijst
Kx; oj^vq
zelf zegt: tl
gevoelen
dit
is uit te
yrMO-yjjio-cv
te
maken. Zoo irè
reu juóvov
Daar wordt door Christus
zelf
de
God vooropgesteld. Men ziet, dat er op zulk eene voeren is. Men onderzoekt niet, wat zulk een tekst betee-
kennis van den waarachtigen wijze geen
strijd te
kent, vraagt niet naar de analogia fidei en misbruikt alzoo de Schrift.
Meer klem
b.
heeft de voorstelling
van de school van Schleiermacher. Volgens
haar komt de kennis van de eeuwige dingen ons toe die
wij
hebben
in
denken en onder woorden Schrift en het
Op
uit
de gewaarwordingen,
de religieuze mystiek van ons gemoed. te
brengen, zooveel mogelijk
dogmatisch verloop
in
Die zoeken
in
te
aansluiting aan de
de kerk, ziedaar de taak der dogmatiek.
in
dat subiectief standpunt onderzoekt
men eerst den mensch, het menschelijk gemoed, de zonde, de boete, het berouw, de verzoening met Christus enz., om zoo te komen tot een helder „Gottesbewusztsein". Volgens die school toch bezit wel ieder mensch dit Bewusztsein, maar het komt niet bij allen tot enunciatie. Dit geschiedt dan door de „geestelijke ervaringen", door welker vooropzetting
Schleiermacher en met hem de ethischen vele eenvoudige zielen hebben misleid. Nu, ook de gereformeerde wil van „geestelijke ervaringen" weten, maar nooit anders dan van den Heiligen Geest 'mstmmenteel door het Woord gewerkt en
in
echtheid aan dat
van
Schleiermacher
kan
zijn.
ervaring
Woord
fout,
Bron van kennis dient,
om
dat
te toetsen.
omdat de is
d e
Woord
Juist
daarom
is
het heele standpunt
geestelijk ervaring nooit bron van kennis
S
c h
r
i
f t,
en
zij
alleen
veraciteit bij te zetten.
;
Op
en de geestelijke
Schleiermachers
standpunt, waarbij de geestelijke ervaring boven de Schrift staat, moeten zeer zeker de locus de homine, de peccato, de Christo etc. voorop en komt de locus
de Deo heel achteraan. Maar op gereformeerd standpunt gaat deze laatste voorop.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's