Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 121
college-dictaat van een der studenten
;
§
De
4.
Providentia relata ad creationem rationalem.
Zoo wordt die persona geconstrueerd, Hoe komt men nu iiieraan ? Kan men b.v. willen
ervaring.
Neen, daarbij
te zijn ?
klewang
een
Omdat nu
blijft
de
willen
te
van
vrijheid
dooden bepaald
toe te doen
op den
dat ras geboren
uit
hij
dooden,
links of rechts zal omslaan.
den
Oostenrijkschen
kwestie
willende,
man
wil.
kom ? Waar
man om een blanke
de daad van dien
waaraan
zijner geboorte,
feit
waar
was
Slavisch
of
dat een Atjeher mij met
niet af of
werkt dus reeds met zoo beheerschend motief
Overal,
Rijksraad
Germaansch
:
zelf
ik,
geboren
alleen in een bosch tegen
daardoor menigmaal bepaald
wil, dat
„karakter" noemen. of dat bloed
hetgeen bepaalt, wat die
;
door het
De geboorte
?
is
is
terwijl
wil, is
hem
als ik
we
uit dit
Waarom weet
geen keuze.
is
zal willen
die
121
van den wil naar
of het rad
is,
men
het bloed werkt, ziet
het
In
menschen
Ieder weet, dat die
bloed.
dat.
den twist dezer dagen maar de
bij
als
willende wezens gevochten hebben en toch stond vooruit vast,
vrij
Die leden van den Rijksraad nu hadden dus wel degelijk wil,
wat ze wilden.
wijl hun handelen gepaard ging cum lubentia rationali. Wanneer hun wilsvermogen weg was geweest, ware er niet overte oordeelen. Vandaar, dat men in het strafproces met het weggaan van den wil rekent
verantwoordelijkheid,
die
weggaat,
n.l.
als er
wel lubentia, maar
krankzinnigheid intreedt.
zeggen
deden,
ze
zijn
deden
geen
cum.
Wat we midden
:
bij
de
Het
enz.)
dit
raswillen
zoo
beslist
het
Ieder
of
dat
We uiting
hebben van
het
Door
geslacht.
allen beheerscht
de
dat
de
vraag
oogenblik
wil
staat,
kan duwen. oogenblik
welk
Zoo
zóó
of
hun geboorte.
kleiner schaal in ons
natuur
(wrevelig, goedig, ja
wordt de forma der zonden
natuur
keuze
en
of
in
er
is
of
de
onder
staat
pennetje stelt
af,
het
of
men naar
wilsuiting
motieven, zijn
Een
atomistisch.
maar van
negen van de
tien gevallen
innerlijken persoon bepaald,
zijn
besproken,
is,
voorstelling
hangt
stand
maar waaraan
uit
saam met ouders, grootouders,
moeten daarbij wel tusschen den wil en
equilibristische
we op
met een
die
was
dus de acte van een
erkent
heeft in de natuur van zijn persoon een zekere overhelling
zóó,
nu
wanneer
die wilsdaden beheerscht door
zien
zien,
menschen worden geboren
zoo of zoo gericht wordt en door
links
Men
rat.
verschil van natuur hangt v/eer
beheerscht.
naar
deel
met
misschien
haar
lub.
hebben, wijl het hun toekwam
of
part
is, n.l.
den Rijksraad zoo
onverstaanbaar, wijl hun bloed er oorzaak van het
(C + D) ; maar toch worden waaraan niet te ontkomen is, dat
motief, zelf
We
niet lubentia ration.
nu, wijl die heeren in
wilsdaad
vrije
een
ze
:
want ze
neen,
men
Zal
die
haar beslissen.
De
uiting onderscheiden.
weegschaal
pennetje
willekeur
de equilibristische
naar
in
equilibreert
en
het huisje rechts of
rechts
of
naar
links
de equilibr. opvatting, dat een mensch op elk gegeven
anders
kan
handelen
:
„ik
kan het doen of laten".
Deze
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 121](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's