Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 437
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
KATHOLIEK-ROOMSCH.
De naam „Rome"
een
hierin
zeer
beteekenisvolle
rol
ge-
Toen de geestelijke zuiverheid van Christus' Kerk haar eere reeds meer begon in te boeten, viel het toen nog machtige Romeinsche
speeld.
min
heeft
429
of
Keizerrijk
Oostersche
een
in
en Westersche helft uiteen, en
dit
vi^el
met dien verstande, dat Byzantium het een tijdlang in schittering en bezeer
historischen
den
de
gang van
Dit historisch
Kerk
Christus'
afscheiding
Westen van de
van
ongemeenen invloed
die het aan den
het onderdoen.
Onder
de
invloed
kerkelijke
in
Rome had ontstolen, bleef bleef Rome op den voorgrond
het oude
der aarde
alle streken
nu
in
een tijdlang zich verwerven mocht, voorde
naam van
Rome
staan, en toen
opkomen
tegelijk het
overheerschende macht van de Hiërarchie.
alles
Wat naam Byzantium ook glorie
heeft
kwam hieruit voort. In de eerste wat we thans gemeenlijk noemen de
Grieksch-Orthodoxe Kerk van het Westen, en het
feit
Tweeërlei gevolg toch
uitgeoefend. plaats
Rome won.
van
aanmerkelijk
teekenis
op
de keizerlijke macht verbleekte, en daarentegen
van den Bisschop van
Rome
steeds wies, kon
het niet anders, of de kerkelijke macht, die zich onder dit hiërarchisch
presidium van den Paus steeds breeder ontplooide, moest de concurrente
worden van de steeds meer verwordende politieke eenheid. Het eens zoo machtige Romeinsche Keizerrijk scheurde niet alleen, maar brokkelde zelfs gaandeweg meer af. Nederlaag op nederlaag aan deze macht door de optrekkende Germaansche volken toegebracht, knakte haar
prestige,
waar zoodoende de
en,
meer daalde
in beteekenis,
macht,
in
nog
politieke eenheidsmacht steeds
kon het wel
niet anders, of
een
de kerkelijke
karakter
droeg,
moest allengs de politieke macht ten eenenmale overvleugelen.
Eerst,
toen
die,
het
Romeinsche
sterker
zin,
in het
Keizerrijk
Germanen overging, kon
hierin
universeel
„H. Römische Reich" aan de
wijziging
komen
;
en hiertoe
kwam
het dan ook, edoch door steeds scherper Keizer en Paus tegenover elk-
ander
te stellen.
De twee Zwaarden-leus
meer, of een viertal
en
werkkracht, wisten uiting
krachtens
den
mannen op te
ging de wereld
in.
En
niet lang
Petrus' stoel van zeldzame genialiteit
geven aan de gedachte, dat de Paus,
Goddelijke ordinantie en inspiratie, als plaatsbekleeder van
Christus
was
te
aan de vierschaar van
eeren, en dat alzoo alle wereldlijke
Rome
te
onderwerpen had.
macht zich
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 437](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's