GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 67

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR. KUYPER PREDIKANT. kerkelijke organisatie.

45

De Doopsgezinden legden hun tegenzin tegen in óns voetspoor. De Roomschen kweekten

het ambt af en traden veel

meer dan

niet-Gereformeerde landen den teederen

in

zin,

die

werk den voorrang laat, en op politiek en Kerkelijk gebied toonen liberalistische moderne kringen de sporen van den scherp geteekenden geestesstempel, dien de Gereformeerde Kerk onuitwischbaar diep in het hart der natie gedrukt aan de genade ook

bij

het eigen

heeft. Als men invloed wil uitoefenen in engeren kring, dan kan vasthouden aan het algemeene Christendom volstaan. Maar meent men dat de poging moet gewaagd, om tot ons volk als volk in te

gaan, dan rest niets anders dan het eenig spoor in te slaan, dat

naar het hart der natie der historische

Wo

Daarin ging

leidt,

door weldoordachte weêr-opvatting

lijn.

r

mser

reeds in 1849 voor, die voor de Philan-

thropie, voor Buiten- en Binnenlandsche tot de

Zending terugkeer eischte Gereformeerde type. Ook voor het Schoolwezen kan volgens

hem, het standpunt der Evangelische

Alliantie en

van de Protestant-

Wie op een Chrisrichting. Nu moet men bij

sche vereeniging slechts voorloopig dienst doen. telijke

school onderwijst volgt toch een

de keuze van godsdienstige leerboeken zich behelpen met het inzicht van den zichzelf opwerkenden auteur, terwijl men anders kon afgaan op het geheiligd oordeel eener gansche Kerk; nu dekt de ééne

naam van

Christelijke school een elkaar

vaak

uitsluitende veel-

soortigheid van geesten, terwijl aansluiting aan het Gereformeerd beginsel eenheid zou waarborgen. Er

het onderwijs

bij

was dan ook

continuïteit

wisseling van het personeel. Bovendien vindt

van

men

aanvaarding van den Gereformeerden naam het spoor gebaand, dat met den aard van onzen volksgeest strookt.

bij

Dr. K u y p e r werpt het denkbeeld ver van zich, dat hij voor den kring, die zich om zijn persoon heette te vormen op den „Gere-

formeerden" naam zou beslag leggen, alsof de kleine groep waarin hij

zich beweegt,

met

afsnijding

van

alle

overige elementen, het

Christelijk leven onzer natie draagt. Zijn gezichstpunt ligt hooger, zijn blik

draagt verder.

Voorts verdedigt Dr. K u y p e r de tegenstelling van Gereformeerd en Irenisch, vredelievend, die hij zich soms veroorloofde. De Kerkelijke practijk

hen die

uw

Hoe gedraagt ge u jegens verwerpen en bestrijden? De Gereformeerde

heeft de vraag te beslissen:

heilig geloof

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's