GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 124

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 124

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

N E D E R L A N D EN DE VU

I945-I997

Een heet hangijzer in Cals' plannen was de geplande studieduurbeperking tot vijf jaar. Door studenten en hoogleraren werd dit als een aanval op het academisch gehalte van de universitaire opleiding gezien... Halverwege de jaren zestig reageerden de studenten zelf op het pakket hervormingsmaatregelen en klonk de steeds sterkere roep om democratisering van de studentenvertegenwoordiging, de universiteit en de hele maatschappij. 22 De aanzet daartoe werd gegeven toen in Nijmegen de Studenten Vakbeweging 23 werd opgericht. Het protest richtte zich allengs meer op sociaal-economische verzelfstandiging van de studenten en algemene maatschappelijke problematiek. De buitenlandse politiek van de Verenigde Staten was na 1965 een belangrijke katalysator voor de protestbeweging. 24 De bijna absolute macht van de hoogleraren en de rector magnificus kwam meer en meer onder vuur te liggen. In 1968 kwam vanuit de overheid een voorstel (het zogenaamde rapport-Maris) om het bestuur van de universiteiten te hervormen. De inspraak van studenten en staf was hierin echter geheel niet voorzien. Aansluitend verschenen de voorstellen van de hoogleraar Posthumus om het onderwijs te hervormen: de studie moest korter worden, meer onderscheiden van het onderzoek en er moest een selectieve propaedeuse komen. De studenten konden zich in deze voorstellen niet vinden en in het voorjaar van 1 9 6 9 vonden de eerste bezettingen van universiteitsgebouwen plaats, hetgeen culmineerde in de Maagdenhuisbezetting (12 tot 21 mei) in Amsterdam en haar dramatische ontknoping toen meer dan 6 0 0 processen-verbaal werden uitgedeeld en alle bezetters in een massa-proces werden veroordeeld. 25 Het politieke gevolg was de Wet Universitaire Bestuurshervorming (WUB), die in het najaar van 1970 door het parlement werd aangenomen. Op basis van de plannen van Maris werd hierin een democratisch bestuur van de universiteit voorgeschreven, dat voor iedereen uit de universitaire gemeenschap toegankelijk was. De herziening van het onderwijs werd nu dus object van onderhandeling tussen staf en studenten. Het projectonderwijs deed zijn intrede, waarmee de nieuwe toepassingsgerichtheid en maatschappelijke betrokkenheid van de universiteit enigszins handen en voeten kreeg. 26

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 124

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's