GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 168

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 168

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

W I S K U N D E EN

INFORMATICA

gen bij de diverse faculteiten moest coördineren. De opbouw van de interfaculteit zou in twee fasen geschieden: in de eerste (1970-1975) zouden stafleden worden aangesteld en de informaticakernen bij de afzonderlijke faculteiten worden opgericht. De tweede fase (1975-1980) zou mede de oprichting van een afzonderlijke studierichting Informatica inhouden binnen het kader van het onderwijs in de wiskunde en mechanica. 3 De interfaculteit Informatica is er nooit gekomen. Dit was deels te wijten aan het feit dat de faculteiten hun eigen 'kernen informatica' niet op wilden geven ten behoeve van een centraal instituut. 4 Daarnaast zat het tij tegen: door de bezuinigingen op het onderwijs werd het nu eenmaal moeilijker nieuwe instituten op te zetten. Desalniettemin was er een 'Voorbereidingscommissie Interfaculteit Informatica' (vocii), die indrukwekkende rapporten schreef en werden sommige onderwijsactiviteiten tussen faculteiten geïntegreerd. Zo gaf Van de Riet een cursus 'alfa-informatica' bij de Letterkundige Faculteit, waaraan ook theologen deelnamen. Het feit dat de zelfstandige studie zo lang op zich liet wachten, werd aan de v u , waar Informatica vanaf 1971 een afstudeerrichting was, als frustrerend ervaren. 5 Voor de instelling van een studie in de informatica was een wijziging van het Academisch Statuut nodig, waartoe de Academische Raad moest worden geraadpleegd. 6 In 1971 werd door de R a a d - o p instigatie van de Sectie Wiskunde-een Sectie Informatica

(ARSI)

ingesteld, waarvan Van Wijngaarden voorzitter

werd. Al snel schreef de Sectie Informatica een brief aan de Raad met de vraag de minister te adviseren om een zelfstandige opleiding Informatica mogelijk te maken. De reacties hierop waren echter niet zo positief, mede omdat het niet echt duidelijk was wat zo'n opleiding zou moeten inhouden en omdat sommigen niet overtuigd waren van het nut ervan. 7 In 1974 waagde de a r s i een tweede poging en kwam met een structuurplan voor een zelfstandige opleiding. De Academische Raad was niet in één keer overtuigd en wilde het oordeel van personen horen die met toepassingen van informatica in diverse disciplines bekend waren. De 'werkgroep Informatica' die dit oordeel moest geven, kwam na drie jaar en veel discussie tot de slotsom dat ze het met het structuurplan eens was. Toen zou het echter nog drie jaar duren voor de Academische Raad de minister zou voorstellen om de opleiding Informatica in het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 168

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's