GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 91

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 91

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET

GEBOUW

leraar ontruimd ten behoeve van Natuurkunde. 21 In de archieven heb ik materiaal aangetroffen dat dit bevestigt: 22 bouwtekeningen over aanpassingen van de tweede verdieping van de scheikundevleugel, die tot dan toe reserve was. Er waren daar al een collegezaal en een practicumzaal. De collegezaal werd bestemd voor Wiskunde en Physische Chemie en de practicumzaal werd verbouwd en daarbij in drieën gedeeld. Zo ontstond een aparte collegezaal Wiskunde met 30 plaatsen en een kamertje waar acht mensen aan een tafel konden zitten. De naam van deze zaal was volgens de bestektekening van Boeyinga SEMINARIE'-de

'WISKUNDIG

eerste keer dat ik deze term met betrekking tot wis-

kunde aan de vu ben tegengekomen. De derde zaal werd de faculteitskamer.

STUDENTENLEVEN

Aan dat wiskundig seminarie zit nog een apart verhaal vast dat verband houdt met een ogenschijnlijk kenmerkende eigenschap van wiskundestudenten-ook nu nog. In tegenstelling tot de studenten met hoofdvak natuurkunde lijkt het erop dat de wiskundigen niet echt een band met elkaar hadden en buiten de colleges ook weinig op de universiteit waren. Na de colleges gingen ze meestal meteen naar huis toe. Tijdens de practica voor natuurkunde ontmoetten ze elkaar wel, maar verder was er weinig interactie. Zo kon het gebeuren dat jaargenoten elkaar zelden zagen, laat staan dat ze elkaar kenden. De studenten natuurkunde hadden onderling een betere band; daar was het veel gezelliger. Dit leidde ertoe dat sommige wiskundestudenten overstapten naar natuurkunde. Om hier iets aan te doen werd besloten het Wiskundig Seminarie 23 op te richten. Er kwam zo ook een ruimte in het gebouw waar de wiskundestudenten konden samenzijn. De omgang met de docenten was in principe formeel: de studenten werden met 'meneer', 'mevrouw' en 'mejuffrouw' aangesproken. Tijdens de colleges werden in principe weinig vragen gesteld; niet iedere docent stelde daar ook prijs op. Grosheide had, in tegenstelling tot Koksma, zijn college helemaal uitgeschreven en zette het ook zo op het bord. Zijn colleges werden nogal saai gevonden. 24 En als een student dan een vraag had of voorstelde om het enigszins anders te doen, kwam het er op neer dat hij het toch liever deed zoals hij het had opge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 91

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's