De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 73
[Deel 1]
INVLOED kunde in de theologische faculteit worden, tenzij de senaat afwijking van dezen regel toesta, in de Latijnsche taal gegeven'. 215 Dus schreef hij aan Kuyper: 'Gelieve mij met een enkel woord te melden of gij alle, dan wel enkele, en zoo, welke Collegies in het latijn geeft, opdat ik het Kaapsche publiek behoorlijk kan inlichten'. De aansluiting tussen het Zuid-Afrikaanse voorbereidend onderwijs en een studie in Nederland was in diezelfde tijd ook onderwerp 72
van discussie in de correspondentie tussen Kuyper en Du Toit. In een brief van september 1881 noemde Kuyper een reeks van problemen, waarmee Zuid-Afrikaanse studenten in Amsterdam geconfronteerd zouden worden: Meld s.v.p. de belangstellenden, dat zij, die voorzien zijn van een Matriculations-diploma, aanzoek hebben te doen om dispensatie naar art. 16 [van het vu-examenreglement], en dit de eerste maal zeer zeker gedaan zullen krijgen. Eerst indien later bleek, dat de standaard van dit diploma te laag stond, zou dit tot afwijzing van het diploma kunnen leiden. Niet in den aanvang. Laat deze jongelieden dus vrijelijk komen. Hun pad zal gebaand zijn. Voor huisvesting etc. geven wij gaarne de helpende hand. Het Hospitium is er nog niet. De kosten van de studie hier loopen met alles er bij op ongeveer 85 Pond per jaar. Jongelui die op Stellenbos zijn aangenomen, kunnen in alle geval onze theologische collegien volgen. Of zij om tot het Candidaatsexamen zonder voorafgaand propaed. kunnen worden toegelaten, zal van de individuen afhangen. Op voorkomende broederlijke tegemoetkoming kunnen zij rekenen. 216
Hoezeer ook wervend bedoeld, stuk voor stuk somde Kuyper in zijn schrijven punten van belang op voor wie in het verre Zuid-Afrika een studie in Amsterdam overwoog. En om die te vergelijken met een studie in Schotland, de bestemming voor de meeste Zuid-Afrikaanse studenten in die tijd: de kosten van de studie (huisvesting, collegegelden) verschilden in Amsterdam en Edinburgh niet veel. 217 Het probleem zat vooral in het verschil in academische cultuur. Het middelbaar en hoger onderwijs in Zuid-Afrika waren immers op Angelsaksische voet geschoeid; het matriek-diploma verschilde aanzienlijk van het Nederlandse gymnasium-diploma, sinds de Hoger Onderwijswet van 1876 vereist voor de toegang tot de Nederlandse universiteiten. Wettelijke regeling van de gelijkstelling van de Zuid-Afrikaanse vooropleiding
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 455 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 455 Pagina's