GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 249

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 249

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET

RASSENVRAAGSTUK

en cultuur en omgeving. Ook hoger onderwijs, maar eveneens met 'a distinct curriculum, not modelled on European university courses'. 123 Hoe moeten de verschillende rasgroepen met elkaar leven in ZuidAfrika? Eenwording ('race fusion') en vermenging ('intermarriage') zijn geen reële oplossingen, aldus du Plessis, dus 'close social intercourse between the two races is undesirable'. Absolute segregatie, ook geografisch, zou ideaal zijn - maar ze is niet uitvoerbaar: de Europeanen kunnen niet zonder de arbeid van de zwarten. En gedeeltelijke segregatie (compounds, trekarbeid) is sociaal ongewenst en onchristelijk. 'Were it not far better for the moral health of both natives and Europeans to have, in juxtaposition to the European township, a native communinity, with its own schools and churches, upholding the ideals and restraints by the sanctions of Christian family life?' Natuurlijk moeten ook discriminatie en wat later kleine apartheid ging heten bestreden worden; de zwarten hebben recht op gelijke beloning en gelijke belastingen en stemrecht voor eigen raden; ook het grondbezit moet geregeld worden, in die zin dat zij 'a full share of the soil of his own Continent' krijgen. Er zijn mensen, schreef Du Plessis, die denken dat de zwarten de blanken ('a millennium hence') de zee in zullen drijven. Blank en zwart delen het land al 250 jaar, zij zullen dat ook nog wel 250 jaar doen, constateerde hij rustig. Het probleem 'of sharing the inheritance with our younger brother' geeft van de Europeanen 'unsurpassed opportunities for the exercise of those virtues of wisdom, justice, generosity and self-sacrifice, which our common religion and loyalty to our Lord impose upon us'. 124 The Dutch Reformed Church and the Native Problem verwoordde het toenmalig denken over de rassenverhoudingen in blank Zuid-Afrika helder en duidelijk. Het liberale, humanitaire, progressief-christelijke denken, om precies te zijn. Een grote afstand scheidt de superieure Europeans en van de achtergebleven Natives, was de boodschap ervan; van gelijkwaardigheid is geen sprake, segregatie is vanzelfsprekend. Maar het rapport verwierp enige vorm van raciale superioriteit van de blanken, en beschouwde Zwart Afrika niet inferieur door ingeschapen raseigenschappen. Maar zij is wel, niet zonder Gods toestemming, door de geschiedenis voor minstens duizend jaren op achterstand gezet, meenden Du Plessis cum suis, en er was meer aan de hand dan alleen een mate van scholingsachterstand. Maar zij hadden tevens be-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 249

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's