GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 173

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 173

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

POTCH EFSTROOM

kaanse Kultuurverenigings en voorzitter van de omroep

s a u k

vanaf

1959); van de Potchefstroomse v u - a l u m n i waren alleen L. J. du Plessis en J . C . van Rooy politiek betrokken, zonder veel resultaat. 216 En toch sprak en spreekt vriend en vijand over de speciale band tussen de v u en Potchefstroom. Nu is dat niet helemaal onbegrijpelijk. De Potchefstroomse instelling bezat als enige in Zuid-Afrika een expliciete christelijke identiteit, met een formele band met de gereformeerde kerk. Ter vergelijking verwees de PUK vir CHO herhaaldelijk naar de Vrije Universiteit, waaraan zij zich voorts graag spiegelde. 'Ons hier in Potchefstroom streef na diezelfde ideale as U aan die v . u . \ schreef de filosoof H . G . Stoker aan F. W. Grosheide in 1 9 3 0 , 'al is ons nog by verre nie waar U staan en waar ons wil wees nie'. 217 De broederband tussen beide instellingen werd echter, naar het lijkt, sterker gevoeld te Potchefstroom dan te Amsterdam. Reeds voor 1 8 9 9 keken de jonge Zuid-Afrikaanse gereformeerden met respect op naar de v u . Japie du Toit en Ferdinand Postma, de beide oud vu-studenten die in de eerste helft van de twintigste eeuw de leidende figuren op Potchefstroom waren, stelden de v u veelszins als hun voorbeeld bij het streven tot de versterking en uitbreiding van hun eigen instelling. Zodra Du Toit in 1 9 0 9 Jan Lion Cachet opvolgde als theologisch hoogleraar bijvoorbeeld vernieuwde en verzwaarde hij het curriculum, naar Amsterdams recept. 218 Van haar kant schonk de v u wel enige aandacht aan Potchefstroom, maar zeker niet bij uitzondering. Zij keek naar Potchefstroom zoals naar Kampen: de instellingen daar waren kerkelijk seminaries, geen universiteiten. Wetenschapsbeoefening, ook die van de theologie, vergde naar het kuyperiaanse paradigma vrij van staat én kerk te zijn, en in interdisciplinaire samenhang. Bij de kwaliteit van de Potchefstroomse opleiding had m e n vraagtekens, zeker onder Lion Cachet. Maar ook daarna bleef die opleiding, met één wetenschappelijk gekwalificeerd theoloog, zwak. Pas in 1 9 2 0 verleende de v u gelijkstelling aan het Potchefstroomse kandidaatsexamen. 2 1 9 In 1 9 1 9 waren in Potchefstroom enkele ingrijpende reorganisaties ingevoerd. Er werd een christelijk g y m n a s i u m opgericht en de litterarische afdeling werd verzelfstandigd en kreeg meer gekwalificeerd personeel. 2 2 0 Het werd als het Potchefstroomse

Universiteitskollege

vir

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 173

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's