GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 117

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 117

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een vrije universiteit in congo

in studentenonlusten. De achtergrond daarvan is de sterk gevoelde wens om de vele buitenlanders, vooral die in topfuncties, zo spoedig mogelijk door Congolezen te vervangen. Als er in 1972 abrupte veranderingen in het nationale hogeronderwijsbeleid van Congo plaatsvinden, komt de universitaire samenwerking ulc-vu tot een einde. Ten slotte blikken enige vu-stafleden die aan de ulc hebben gewerkt op hun ervaringen terug. 116 onderwijs onder de evenaar Wat zijn de ervaringen van de Nederlandse stafleden met het assisteren van de ulc? De verhalen in deze paragraaf geven daar een beeld van. Ze zijn gebaseerd op verschillende bronnen: het boek Zending en Ontwikkeling van Puchinger, die in 1972 elf Nederlandse stafleden in Kisangani heeft geïnterviewd; een groot aantal verslagen van bezoeken aan de ulc van gastdocenten en adviseurs van de vu; en daarnaast: eigen interviews met stafleden, en enige artikelen in Ad Valvas. Puchinger observeert het college van drs. Cees van der Poort (economie) die lesgeeft aan een groep van 100 studenten. Er heerst een sfeer als van een eindexamenklas, met af en toe wat rumoer. Maar wat de waarnemer vooral opvalt is de aandacht voor het onderwerp van het college, en de vrijmoedigheid van de vragen. Dr. F. H. von Meyenfeldt (theologie) stelt dat de studenten meer levenservaring hebben dan die in Nederland, omdat ze door de bank genomen ouder zijn. Dat maakt ze scherper, je hebt er ook echt respons mee, zegt hij, ze luisteren kritisch. Ook hun welsprekendheid is hem opgevallen. ‘Ik heb met een collega meegemaakt dat een student zakte voor een tentamen, maar wel op een dermate welsprekende wijze dingen zat te zeggen die nergens naar leken, dat hij om zo te zeggen ervan opkeek dat hij zakte. Je zou kunnen zeggen: ze zakken hier welsprekend.’18 Drs. Menno Potjer (geschiedenis) merkt op hoe studenten al vanaf de middelbare school gewend zijn uit het hoofd te leren wat de leraar aanbiedt, zonder dat van werkelijke verdieping sprake is. Verder geeft hij aan dat hij weinig persoonlijk contact met zijn studenten heeft. ‘In de eerste plaats omdat ze in een heel ander gedeelte van de stad wonen, waardoor je ze eigenlijk alleen tussen de college-uren spreekt; in

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 116

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 117

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's