GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 175

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 175

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van een aparte naar een zwarte universiteit

174

Na 1982 wordt het programma geïnstitutionaliseerd als een departement van de exacte faculteit, waarbij de vu een stevige inbreng blijft leveren. De cursus wordt uitgebreid tot circa 300 studenten en het aantal stafleden loopt op tot 12. In deze fase komt de Nuffic-financiering van de stafkosten tot een einde. In het laatste jaar van deze fase worden nog acht stafleden extern gefinancierd: vier door het eof en vier door dgis en Dienst over Grenzen (dog) via suppletie van lokale posities. Na 1987 blijft de brugcursus een integraal onderdeel van de faculteit, maar de inbreng vanuit de vu loopt geleidelijk terug, tot de steun wordt beëindigd in 1993. In deze fase wordt de capaciteit van de cursus uitgebreid tot circa 400 studenten en het aantal stafleden neemt toe tot 21, waarvan 17 posten gefinancierd worden door Botswana, en vier posten door het eof. Zes van de lokale posten worden nog bezet door suppletiedeskundigen. De steun vanuit de vu heeft in deze periode betrekking op versterking van onderwijskundig onderzoek, training van staf aan de vu, en de introductie van remediërende lessen in elementaire algebra met behulp van de computer – een extra training die bedoeld is voor studenten met ernstige wiskundeproblemen.32 Bovendien gaat in 1988 een ander ‘basic science’-project van start dat gericht is op de nascholing van leraren in de wiskunde en de natuurwetenschappen. Dit samenwerkingsproject wordt uitgevoerd door de afdeling ‘onderwijs in de exacte vakken’ van de ‘Faculty of Education’ van de University of Botswana, terwijl de vu het programma steunt met de inzet van één tot twee uitgezonden deskundigen gedurende de gehele projectperiode, tot eind 1999.33 Voor de nascholing van bètaleraren worden allerlei workshops georganiseerd over onderwerpen als ‘verhogen van de motivatie in wiskunde’, ‘aids in het leerplan van de bètavakken’, en zaken die samenhangen met het nieuwe curriculum dat Botswana eind jaren negentig gaat invoeren.34 Enige tijd na elke workshop is er een vervolgbijeenkomst met de hoofden van de exacte afdelingen op de middelbare scholen, om te zien hoe de getrainde vaardigheden in de praktijk worden gebracht. Binnen de afdeling voor het bèta-onderwijs van de ‘Faculty of Education’ is er een lokale coördinator van de nascholing, die een managementtraining krijgt en een promotiestudie gaat ondernemen op het gebied van nascholing.

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 174

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 175

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's