Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 95
De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005
acties en idealisme
bijvak en wereldwinkel
94
In het cursusjaar 1965/1966 worden voor het eerst in alle faculteiten gastcolleges over ontwikkelingslanden georganiseerd. De sprekers zijn veelal uit de zendingswereld afkomstig. Om één en ander voor te bereiden gaan de leden van het actiecomité de faculteiten langs om over de opzet en de sprekers van het college overleg te voeren. Een aparte werkgroep van het actiecomité werkt aan de integratie van ontwikkelingsproblematiek in het universitaire onderwijs. Dat gebeurt in samenwerking met de verschillende faculteitsverenigingen. De colleges komen in de jaren daarop terug in het kader van een actieweek, nu gegeven door deskundigen uit een grotere kring. In 1970 brengt de werkgroep ‘bewustmakingsmethodieken’ van het actiecomité een publicatie uit, getiteld: ‘De methode Paulo Freire – leren mondig worden’. Van deze uitgave worden 3500 exemplaren verkocht. Paulo Freire is een Braziliaanse pedagoog met een inspirerende visie op maatschappelijke bewustmaking, democratiseringsacties en vormingswerk. Hij geeft gevolg aan de uitnodiging van het actiecomité om naar Amsterdam te komen. Daar verzorgt hij onder grote belangstelling een studiedag over zijn methode.41 In 1971 neemt het actiecomité het initiatief om te komen tot een universitaire leergang ontwikkelingsproblematiek voor studierichtingen, waarin deze problematiek niet in het studieprogramma is opgenomen.42 Dit initiatief leidt tot de instelling van een interfacultair bijvak dat door een achttal (sub)faculteiten wordt erkend. De afdeling niet-westerse sociologie en culturele antropologie van de subfaculteit Sociaal-Culturele Wetenschappen aanvaardt het patronaat over dit bijvak, onder de voorwaarde dat het actiecomité jaarlijks steun verleent bij de organisatie van de hoorcolleges, werkcolleges en tentamens, en dat ook andere faculteiten meewerken bij het verzorgen van het onderwijs. Op deze wijze wordt in de daarop volgende jaren een universitaire leergang ontwikkelingsproblematiek georganiseerd.43 Het actiecomité gaat nadenken over verdere institutionalisering van de leergang en over een vast bijvaksecretariaat. Voor de uitwerking daarvan stelt het bureau buitenland een speciale medewerker aan.44 Eén en ander leidt tot de instelling van een stuurgroep met vertegenwoor-
Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 94
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 363 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 363 Pagina's