Bijzondere chemie?! - pagina 152
75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit
DE
LERARENOPLEIDING
aankomende leraren en allerlei facetten die te maken hadden met het vwo. Hij wist vele leraren, leerlingen en studenten te inspireren.Toen hij echter in 1 9 9 7 de mogelijkheid kreeg om zich volledig te gaan wijden aan voorlichting en public relations, koos hij daarvoor. De nieuwe chemiedidacticus aan de Vrije Universiteit werd Van Rens, die begin jaren negentig deze functie al tijdelijk had waargenomen. De hele organisatie van de lerarenopleiding was inmiddels veranderd en zij functioneerde binnen het Instituut voor Didactiek en Onderwijspraktijk
(IDO),
dat in 2 0 0 2 de naam Onderwijscentrum
Vrije Universiteit kreeg. Het Onderwijscentrum Vrije Universiteit had een afdeling voor de lerarenopleiding en een afdeling voor scholing van universitaire docenten. Van Rens probeerde nieuwe werkvormen te introduceren om het scheikundeonderwijs bij het vwo effectief en vooral ook interessanter te maken. Zij vond het belangrijk dat leerlingen in de tweede fase van het vwo 'leren onderzoeken'. Daarvoor voerde zij in 2 0 0 2 met een aantal 5 vwo-klassen een onderzoeksproject uit: 'Diffusie: bewegende deeltjes'. Hieraan waren onder andere een internetsymposium en een posterpresentatie gekoppeld. De leerlingen konden ook meedingen naar een onderzoeksprijs, die beschikbaar was gesteld door de redactie van Natuurwetenschap en Techniek. Het project 'Leren Onderzoeken' was zo succesvol dat Rens het plan opvatte over dit onderwerp een proefschrift te schrijven. In 2003 en 2 0 0 4 werden de onderwerpen 'Traditional and modern soap: washing power' en 'Cola and teeth' uitgevoerd. Sinds de invoering van de BaMa-structuur maakte de lerarenopleiding onderdeel uit van het masterprofiel Communicatie/Educatie. Een belangrijk aspect in de lerarenopleiding vormde, naast vakdidactiek en algemene didactiek, nog steeds het opdoen van werkervaring. Hier werd de helft van de studietijd aan besteed. Een aparte plaats nam het 'Onderzoek van het Onderwijs' in. Hierbij werd nagegaan wat het effect was van een serie lessen die de docent in opleiding ontworpen had. Omdat het middelbare schoolonderwijs continu in beweging is, wordt ook van de lerarenopleidingen een grote mate van flexibiliteit verwacht. Het opleiden van studenten tot goede en inspirerende leraren is ook in het belang van de opleidingen scheikunde en farmacochemie. Inspirerende leraren leiden immers vaak tot geïnspireerde studenten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 301 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 301 Pagina's