GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 180

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 180

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een kwestie van afwegen

op vernieuwing en verbetering, hulpverleners te motiveren om op hun eigen wijze en creatief te werken aan verdere professionalisering. Daartoe diende er systematische aandacht te zijn voor evaluatie vanuit de vraag of de hulpverlening effectief en doelmatig was. Gebeurt die evaluatie niet dan is dat schadelijk voor de cliënten. Hij schiep daarom ruimte voor deskundigheidsbevordering van hulpverleners. Voor sommigen was dat misschien niet nodig omdat ze zelfevaluatie konden toepassen en benutten. Het merendeel had daarbij echter assis­ tentie van een ander nodig. Daarnaast zag hij het als zijn taak om door een kritische kijk op de effectiviteit van de organisatie de professionalisering te verbeteren. Op dit punt schortte er nogal wat aan het pi en zijn samenwerking met de universiteit en faculteit. Men werkte zonder beleidsdocumenten. Zo’n document had bezinning op de stand van zaken kunnen geven en doelen kunnen formuleren, voorzien van een operationalisering, duiding van de middelen, planning en evaluatie ervan. Door het ontbreken van zulke beleidsdocumenten kon het pi zich moeilijk verweren tegen bezuinigingen van de overheid. Bovendien beperkte het beleid zich tot financiële aangelegenheden. Dat veranderde in 1989 toen de vu en het pi een contract ondertekenden, een overeenkomst waarbij beide parijen belang hadden. De hamvraag is natuurlijk of onderzoek zoals dat in de faculteit plaatsvond effect heeft gehad op de hulpverlening. De Ruyter is daarover gematigd positief, maar ziet in de toekomst een afnemende relevantie van facultair wetenschappelijk onderzoek voor de hulpverlening. Daarom had het pi meer dan ooit een eigen researchafdeling met vooral praktijkgericht onderzoek nodig, zoals die later gestalte kreeg in pi-Research bv (zie hoofdstuk 10).

betekenis van de vrije universiteit voor het paedologisch instituut Hoe was het beleid van het pi inzake de samenwerking met de vu en de besteding van haar middelen? Deze vragen legden wij voor aan Bleichrodt, die van 1975 tot 1999 penningmeester en secretaris van het pi was. Volgens hem heeft altijd het verlenen van professionele hulp centraal gestaan. De te verlenen hulp diende in principe geba-

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 179 2e proef

179

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 180

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's