GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

'Het is ons een eer en een genoegen' - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Het is ons een eer en een genoegen' - pagina 33

Eredoctoraten aan de Vrije Universiteit sinds 1930

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

eredoctoraten

j. sebestyén (1930)

32

Dat een Hongaar in het begin van de twintigste eeuw calvinist werd, is minder verwonderlijk dan op het eerste gezicht lijkt. Het calvinisme verspreidde zich in de zestiende eeuw namelijk niet alleen over West-Europa, maar deed haar invloed ook in dit Oost-Europese land gelden. Het calvinisme was vanaf het begin een internationale aangelegenheid. Nederland gold daarbij als inspirerende natie, waar de gereformeerde godsdienst vrij spel had. Al in de zeventiende eeuw kwamen calvinisten over en weer. Dat was in de twintigste eeuw niet anders. De Habsburgse dubbelmonarchie trachtte wereldlijke controle over kerkelijke zaken te krijgen, reden temeer voor Hongaarse calvinisten hun heil te zoeken in Nederland. Jenö Sebestyén (1884-1950) was de belangrijkste onder hen. Hij werd geboren in een calvinistisch geslacht en besloot theologie te studeren. Dat hij daarbij Nederland, het Mekka van de gereformeerde theologie, op het oog had, is minder opmerkelijk dan de stad van zijn keuze: niet de Vrije Universiteit maar Utrecht, dat met uitzondering van de gereformeerde oudtestamenticus A. Noordtzij, geheel gedomineerd werd door hervormden. Die keuze liet onverlet dat Sebestyén zich geïnspireerd wist door Abraham Kuyper. Die bezocht hem al vóór de Eerste Wereldoorlog in Hongarije. Kuyper was en bleef een bron van inspiratie voor Sebestyén, die hem – in vlekkeloos Nederlands – op de hoogte hield van de ontwikkelingen in zijn land. ‘Mijne vrouw en ik denken altijd met de grootste liefde aan u en uwe lieve dochters, en wij hoopen, dat wij u nog dikwijls in ons leven zien zullen’, schreef hij Kuyper op 10 september 1916. Het zou er niet meer van komen. Maar Sebestyén was zich mede onder invloed van Kuyper gaan verdiepen in Calvijn. Diens denken confronteerde hij in zijn proefschrift, waarop hij in 1910 in Utrecht promoveerde, met dat van ‘filosoof met de hamer’ Friedrich Nietzsche. Sebestyén kan zo gelden als één van vele intellectuelen, die rond de Eerste Wereldoorlog werd gegrepen door het werk van Nietzsche. Sebestyén zou zich in zijn thuisland ontwikkelen tot een Hongaarse Kuyper. Evenals deze ontplooide hij een duizelingwekkende activiteit. Hij was eindredacteur van het eerste Hongaarse gereformeerd weekblad Kálvinista Szemble (1920-1930), vervulde dezelfde functie bij het theologisch tijdschrift Magyar Kálvinizmus (1934-1938) en gaf

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2007

Historische Reeks | 191 Pagina's

'Het is ons een eer en een genoegen' - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2007

Historische Reeks | 191 Pagina's