GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 230

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 230

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘flexibilisering’ is de boodschap

onderwijsprogramma (nog) niet was ingebed in een onderzoeksprogramma, wat conditio sine qua non was voor een hoogwaardige academische opleiding.37

‘flexibilisering’ is de boodschap In november 1994, driekwart jaar na het begin van haar werkzaamheden, had de reorganisatiecommissie haar rapport gereed. Een maand later was het onderwerp van breedvoerige bespreking in de faculteitsraad, waar commissievoorzitter (en decaan) Noomen de bevindingen uiteenzette. Flexibilisering van de personeelsformatie moest de kosten en de baten van de faculteit in evenwicht brengen. Vrijvallende posities, als gevolg van pensionering, vut, ontslag of afkeuring, werden de komende jaren zoveel mogelijk op tijdelijke basis ingevuld. Mocht de studenteninstroom de verwachte duikvlucht gaan nemen, dan kon het personeelsbestand soepel aan de teruglopende financiële middelen worden aangepast.38 Flexibilisering van de werkattitude was evenzeer geboden. Op de faculteit heerste volgens de reorganisatiecommissie een cultuur van ‘individuele zelfstandigheid’, die zich nogal eens had geuit in een geringe bereidheid om com de helpende hand toe te steken, met name waar het de begeleiding van scriptiestudenten betrof. ‘Deze cultuur,’ aldus de commissie in haar rapport, ‘zal moeten worden omgebogen in de richting van collectieve verantwoordelijkheid en inspanning voor de faculteit als geheel.’ Voorts kenmerkte de faculteit zich naar het oordeel van de commissie door een scheefgroei in het onderwijsaanbod: vijf ‘marktgerichte’ opleidingen versus twee basisdisciplines. Het maakte de faculteit gevoelig voor modegrillen, terwijl evenmin denkbeeldig was dat het kwintet ‘kundes’, bij gebrek aan een goede disciplinaire basis, wat verloren in de lucht kwam te hangen. Het onderwijsaanbod kon volgens de reorganisatiecommissie aan evenwichtigheid winnen (het was al aangestipt in de sterkte-zwakteanalyses) door esm tot ca-snws-specialisatie te maken en bcs in het gehele facultaire curriculum te integreren.39 Deze laatste aanbeveling riep in de faculteitsraad het meeste verzet op. ‘Aanbodverschraling,’ klonk het bijna eenstemmig. De reorganisatiecommissie werd verweten slechts op de instroom van hoofd-

229

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 230

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's