GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 101

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 101

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

leve het leeronderzoek!

100

weinig had opgeleverd. ‘Je loopt een enorm gevaar van isolement,’ realiseerde Ernsting zich nu, ‘als die strijd niet gepaard gaat met inhoudelijke verandering van het wetenschapsbedrijf.’ Zolang de structuur van het bestuur en het onderwijs niet fundamenteel veranderde was de bierkaai het onvermijdelijke lot van alle op vernieuwing gerichte inspanningen. Een voorhoede, hoe gemotiveerd ook, was niet in staat gebleken bressen in het subfacultaire bastion te slaan. Mundus moest volgens Ernsting een massaorganisatie worden en voet aan de grond zien te krijgen in werkcolleges, seminars en projectgroepen. De anonieme auteurs repten in dit verband van ‘een permanente werkbasis’. Dáár moest theoretische bezinning plaatsvinden, op de kapitalistische en autoritaire structuren van zowel de universiteit als de gehele samenleving. Eerst bezinning, vervolgens strategiebepaling, dan actievoeren – over een breed front. ‘Het uitgangspunt is,’ schreef redactielid Metselaar, ‘dat de burgerlijke vandoornenlammeriaanse sociologie heftig bekritiseerd moet worden en dat daarvoor in de plaats een voor de socialistische praktijk bruikbare sociologie moet komen.’3

leve het leeronderzoek! Dit rode perspectief wenkte in het cursusjaar 1970-1971 nadrukkelijk in het tweedejaars kandidaatscollege ‘Klassenbewustzijn’ van de vakgroep methoden en technieken (mt). Het college werd gegeven in het kader van het zogenaamde ‘leeronderzoek’. Het kenmerkende daarvan was, aldus mt-docent Harry van den Berg in een latere nota, dat ‘de diverse aspecten van het wetenschappelijk bezig zijn niet, zoals eertijds gebruikelijk, binnen afzonderlijke onderwijsactiviteiten aan de orde komen, maar geïntegreerd worden in het kader van een concreet onderzoeksproject dat in teamverband wordt uitgevoerd.’ Het leeronderzoek, een schoolvoorbeeld van het projectonderwijs waarvoor Mundus zeer had geijverd, was erop gericht studenten inzicht bij te brengen in de samenhang tussen theorievorming en praktijkonderzoek.4 Zeventig studenten gingen in het leeronderzoekproject ‘Klassenbewustzijn’ aan de slag, verdeeld over vijf groepen, onder supervisie van Van den Berg en collega-docent Dirk de Ruig. Het project kende vier fases, ten eerste de voorbereiding van het uit te voeren veldwerk, in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 101

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's