Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 220
fukuyama en fröbelschool
gehoor van honderden studenten. Wetenschappelijke verdieping en systematisch onderzoek schoten erbij in; com dreigde een ‘pretstudie’ te worden. ‘Het schijnt,’ besloot Tennekes zijn notitie, ‘dat ons imago in den lande er nu een is van een gemakkelijke opleiding. Dat zal zeer drastisch moeten veranderen.’15
fukuyama en fröbelschool ‘Consumentisme’ kenmerkte niet alleen com-studenten; het was een faculteitsbreed fenomeen, niet louter onder studenten met een hbovooropleiding. ‘Misschien heeft het te maken met mijn leeftijd,’ zei Wim Noomen, voorzitter van de vakgroep politicologie en bestuurskunde, eind 1991 op een door Mundus georganiseerde discussieavond, ‘maar ik heb de indruk dat deze generatie studenten wil worden beziggehouden en zelf weinig initiatief neemt.’ Van studentenzijde klonk het weerwoord dat veel colleges bezieling misten en weinig intellectuele uitdaging boden. Nieuw was deze kritiek niet. Een evaluatie van de propedeuses ca-snws en politicologie en bestuurskunde, een jaar eerder, had uitgewezen dat een meerderheid van de studenten het eerstejaarsprogramma te mager vond, zowel wat omvang betrof als inhoud. Ook was er behoefte aan meer college-uren, bij voorkeur met verplichtend karakter. Dat desondanks veel studenten er niet in slaagden binnen een jaar hun propedeuse te halen (bij ca-snws lag het rendement voor voltijdstudenten op 50%, bij politicologie en bestuurskunde op 48%) werd aan het niet bijster uitdagende programma geweten. ‘Er is,’ vatte communicatiewetenschapdocent Jan Kleinnijenhuis het evaluatierapport samen, ‘te weinig eer te behalen aan zo’n gemakkelijk studie.’16 Studenten lieten een jaar later, op de Mundus-discussieavond, eenzelfde geluid horen. Hun vermeende passiviteit lag aan het curriculum, niet aan henzelf. Eén blik in de zaal leek op het tegendeel te wijzen: krap dertig studenten, op een totaal van vijftienhonderd. Waar waren al die ontevreden studenten dan? Vermoedelijk thuis, voor de tv, of aan het werk, in een bijbaan. De ‘kritiese student’ van weleer, maatschappelijk bewogen en bevlogen, was een ‘berekenende burger’ geworden die iets deed omdat hij of zij er baat bij had dan wel plezier aan beleefde. Of omdat het bijdroeg aan een mooi curriculum vitae.
219
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Historische Reeks | 401 Pagina's
![Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 220](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/peter-bak-historische-reeks-deel-14/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Historische Reeks | 401 Pagina's