GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 277

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 277

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

veiligheid en integriteit

276

man security’ – kwam te liggen op de culturele, religieuze en symbolische dimensies van de menselijke drang naar veiligheid en geborgenheid. Volgens Birgit Meyer, een in Emden geboren antropologe die eerst aan de Universität Bremen had gestudeerd en vervolgens aan de UvA, waar ze ook was gepromoveerd, was het een misvatting dat modernisering de religie uit de publieke sfeer verdrong. ‘In our contemporary world,’ aldus Meyer in haar oratie waarmee ze in oktober 2006 Droogers als hoogleraar religieuze antropologie opvolgde, ‘many people seem to crave for the kind of existential security that is one of the trade marks of religion.’ In het kielzog van nivellerende ontwikkelingen als democratisering en globalisering werd het belang van religie, het gehele spectrum van islamitische reformbewegingen tot pinksterkerken, van oosterse religies tot new age, alleen maar groter.52 Ook Vietnamdeskundige Oscar Salemink, die de hoogleraarstoga eveneens in 2006 kreeg omgehangen, als bekleder van de bijzondere leerstoel politieke antropologie, wees op de mondiale zoektocht naar zingeving en identiteit. In zijn inaugurele rede trok Salemink een intrigerende parallel tussen Vietnam, waar het postsocialistische vacuüm het regime ertoe had gebracht aloude religieuze rituelen te tolereren, en Nederland waar de nationale inzamelingsactie voor Azië, na de vernietigende tsunami van tweede kerstdag 2004, een vergelijkbare zingevende functie had. De actie, twee maanden na de moord op Theo van Gogh die diepe maatschappelijke wonden had geslagen, moest volgens Salemink als een massaal blijk van saamhorigheid worden uitgelegd. Een helend ritueel in een tijd van mondialisering, verandering en fragmentatie, als uiting van de mens zo eigen behoefte aan geborgenheid en veiligheid.53

veiligheid en integriteit Voor verreweg de meeste Nederlanders betekende veiligheid gewoon ‘leefbaarheid’: nette buren, een schone hal in de flat, zorgeloos over straat kunnen gaan, gevrijwaard blijven van hufterig gedrag, geen hondenpoep op het trottoir. En de overheid had er maar voor te zorgen. ‘Veiligheid dient zich steeds meer aan als een Gesamtleistung van een bange samenleving,’ constateerde Hans Boutellier toen hij in april 2005 zijn bijzonder hoogleraarschap politiestudies en veiligheids-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 277

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's