GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 347

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 347

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

noten

346

75. Interview auteur met Brasz, 2009. De man om wie het allemaal te doen was, rebel Siersma, zou – ondanks alles – nog meer dan veertig jaar aan de Vrije Universiteit verbonden blijven en uiteindelijk als adviseur van het college van bestuur met pensioen gaan. Het heilige vuur zou al die tijd blijven branden. Met het ‘vrije’ in Vrije Universiteit doelde oprichter Kuyper op de autonome positie ten opzichte van kerk en staat, ‘maar het vrije van de vu is naar mijn gevoel meer,’ sprak Siersma bij zijn afscheid. ‘Het is de onafhankelijkheid van de machten; er zit iets rebels in. Het is een oud gedachtegoed uit de reformatie. Je gaat je overtuiging niet herroepen omdat die een autoriteit niet aanstaat.’ (Paardekooper, Omstreden normalisering, 308). 76. Van Deursen, Een hoeksteen in het verzuild bestel, 282; F. de Jong Edz, Macht en inspraak. De strijd om de democratisering van de Universiteit van Amsterdam (Baarn 1981), 228-229. 77. Notulen vertrouwelijke vergadering, 3 november 1969; notulen plenaire vergadering, 3 december 1969, in: archief Kuiper Hzn, doos 23; interview auteur met Schoorl, 2009. 78. Brands, Onafhankelijk, ongrijpbaar, alleen, 49-50, 53-54; P. Fortuyn, Autobiografie van een babyboomer (Rotterdam 2002), 177-178, 181. Vergelijk voor wat democratisering en onderwijsvernieuwing betrof wat Dronkers schrijft: ‘Met name het bestuur van de subfaculteit 1969-1970 had zich krachtig beziggehouden met democratiserings‑ en onderwijsvernieuwingspogingen.’ (J. Dronkers, Experimenten in het propedeuseonderwijs (Amsterdam 1972)). 79. Brands, Onafhankelijk, ongrijpbaar, alleen, 23, 49-50, 53-54; Fortuyn, Autobiografie van een babyboomer, 176-178, 181; interview auteur met Visser, 2009; interview auteur met Siersma, 2009; vgl. L. Ornstein, De jonge Fortuyn (Amsterdam 2012), 142. 80. Interview auteur met J. van der Zouwen, 8 oktober 2009. 81. Interview auteur met Brasz, 2009. 82. Interview auteur met Van der Zouwen, 2009. 83. D. Pels, De geest van Pim. Het gedachtegoed van een politieke dandy (Amsterdam 2003), 14, 17, 56, 71. 84. Interview auteur met Van Zuthem, 2009. 85. Pels, De geest van Pim, 69-70; interview auteur met Visser, 2009; vgl. Ornstein, De jonge Fortuyn, 148-149. 86. Aankondiging Munduscongres Kritiese sociologie, 12-13 december 1969, in: archief Kuiper Hzn, doos 10. 87. J. Dronkers, Nota onderwijsexperiment en verbetering van de onderwijssituatie, 17 februari 1970, in: archief Kuiper Hzn, doos 23; Dronkers, Experimenten in het propedeuseonderwijs, 4-5, 7. 88. H. Knippenberg en W. van der Ham, Een bron van aanhoudende zorg. 75 jaar ministerie van onderwijs (kunsten) en wetenschappen 1918-1993 (Assen 1993), 509-511.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 347

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's