GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Berekening of constructie - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Berekening of constructie - pagina 27

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte en der Theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

25 bewijs der prinCipla is tenslotte steeds een bewijs des geloofs. En in Gods licht zien we het licht. ook voor de eenheid der wetensclJappelijke paedagogiek. Met afwijzing van de methode der berekening en met verwerping van die der loutere constructie. zoeken we de organische opuatting te handhaven en te verdiepen. Ook voor de practijk van onderwijs en opvoeding ontvangt zoo de christelijke paedagogiek een eigen stempel. Want we hebben hier niet enkel te doen met een theoretische uiteEnzetting van de verhoudingen. zonder dat. zooals bij het Neo-Hegelianisme. de practijk van opvoedingsleer en didactiek door het uitgangspunt kan worden beheerscht. Het object der wetenschappelijke paedagogiek is. zooals we elders \ uiteenzetten: de verdere organische wording van het leven van den logos. welks wezen in de filosofie . welks uiting in de philologie en welks verloop in de historische vakken wordt behandeld . 1) Bij onze opvatting zal nu. zooals vanzelf volgt . de kwestie: óf paedagogisch formalisme . óf didactisch materialisme niet bestaan. De juiste leer-inhoud is tegelijk het beste middel voor de vorming van de persoonlijkheid en voor de actie-stelling der ziele-functies. De berekenbare krachten en mogelijkheden vinden een eigen rapport in de concreet aanwezige gegevens van de leerstof ; en het zal de taak der christelijke opvoedkunde zijn . richting te geven aan het ontwerpen van leerboeken en leermiddelen. die met deze grondgedachte rekening houden. Ervaring en experiment zullen zóó ook omtrent het eigendommelijk karakter van het op te voeden kind ons nader inzicht geven : en het licht der beginselen zal vallen moeten op de te constateeren feiten . terwijl ook in de feiten zelve de logische idee merkbaar dient te zijn . en ze ons brengen kunnen tot een juiste en meer directe toepassing en aanpassing der principia op en aan het leven. Dat dit leiden moet tot geheel eigen leermiddelen voor de scholen . die wenschen op te voeden en te onderwijzen . naar den eisch der Schrift. laat zich gereede verstaan. Het zou ons te ver voeren. indien we breed zouden i ngaan op de vraag hoe verder bij de organische paedagogiek een overwinning mogelijk is van al de onderscheiden uiterlijke verdeeldheid . en van de i nnerlijke tweespalt. waaronder de hedendaagsche opvoedkunde zucht. Niet alleen de tegenstelling "vormen" en "inhoud geven" . maar ook die van persoonlijkheids-vorming en gemeenschaps-dienst is hier overwonnen. Omdat ook die beide organisch verbonden zijn. Eenerzijds is de gemeenschap geen oorzaak van de individu. maar voorwaarde voor zijn bestaan. en anderzijds is de individu niet slechts de voorwaarde voor 't bestaan eener gemeenschap maar ook de drager eener cultuur voor welke hij weer niet slechts verantwoordelijkheid bezit. maar met welke hij ook door levensbanden is verbonden. Ook omtrent ,) J. Waterink, a.w. 145 sqq.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1926

Inaugurele redes | 33 Pagina's

Berekening of constructie - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1926

Inaugurele redes | 33 Pagina's