GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1927 - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1927 - pagina 41

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

48 dit aan een van beid© zijden of aan beide niet aou igescbieden, dam zou de Universiteit te gronde gaan, tot onlberefcenbare sobade van heel de Gereformeerde actie. Wat intusschen niet wil zeggen, dat deze droeve gevolgen reeds aanstonds zullen intreden wanneer van de eene of de andere zijde tegen de aangegeven eischen zou worden gezondigd. Wij zijn allen zondige en 'Onvolmaakte mensoben, en daarom komen zulke fouten voor en zullen ze blijiven voorkomen. God doet Zijn werk in deze wereld door zondige mensdhen, en laat bet voorsipoedig voortgaan niettegenstaande onze zonden. Als het ideaal maar in bet oog wordt gehouden, en de fouten erkend eni verbeterd, dan dreigt nog geen ernstig gevaar. Dat ernstig gevaar is evenwel aanwezig, in'dien het ideaal zou worden prijisgegeven en 'de fouten tot systeem zouden worden. Ja, dan aou de Vrije Universiteit verloren zijn. God geve, aldus Spr., aan hoogleeraren, studenten en beel het Gereformeerde vo'lk genade om daarvoor bewaard te blijven, genade om naar het ideaal te streven, en de fouten telkens vyeer in te zien en te verheteren, genade om in bet beginsel der Vrije Universiteit getrouw en één te blijven, zoodat onder Gods zegen de bloei van die stichting verzekerd moge zijn!

§ 9. Rede Prof. Dr. J. Waterink. Conservatisme

en

cultuurtaak.

Spr. ving aan met te zeggen, dat eene der gevaren voor bet leven daaruit voortkomt, dat we tegelijk on^ze hand gesloten moeten houden om te bewaren, wat we bebben, en dat we tocb ook onze hand moeten openen om te grijpen bet nieuwe en om aan anderen te doen zien wat we hebben en om. bun te geven. Nu zijn er menscben enked met gesloten hand. Die vasthouden, wat ze hébben, enkel en alleen, om'dat ize weten, dat datgene, wat ze hebben, oud is. Zij durven bun bezit niet bloot stellen ook aan den stormwind van bet vrisselend leven. En ioopen deiswege 'gevaar onder te gaam in de zelfgenoegzaambeid van bun doode bezit. Het oude liefhebben omdat het oud is, dat is het conservatisme. Spr. ,geeft enkele voorbeelden daarvan. Het conservatisme conserveert. Maar bewaren is iets anders. Bewaxen is bet leven «dienen met zijn bezit, en tevens het levenide hezit geven de plaats 'die het toekomt. Ook dat bewaren kan dan .op onderscheiden wijze geschieden, gelijk Spr. aantoont, maar steeds heeft bet bet karakter van de „zorg", welk vv'oord feitelijk het beste de gedachte aam 'het „waren" in „bewaren" weergeeft. Wanneer we dus de waarheid willen bewaren, 'dan is 'dat iets anders dan conservatisme. Niet omdat ze oud is, maar omidat ze waarheid is, hebben we 'de waarheid Uef.

s

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1927

Jaarboeken | 476 Pagina's

Jaarboek 1927 - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1927

Jaarboeken | 476 Pagina's